Zakelijk bloggen in coronatijd: 3 tips

Zakelijk bloggen in coronatijd: 3 tips

Veel ondernemers zijn super creatief. Soms schieten ze daarin door, zodat je ze bijna niet meer herkent… Andere ondernemers herken je ook niet meer, omdat je niets van ze hoort.

Mijn naam is Jessie en ik ben (nog steeds) blogcoach…

Dat wil ik straks niet hoeven uitleggen.

Daarom kom ik nu niet met een tutorial ‘leer je neefjes googelen’ of een webinar over geheugentechnieken. Buiten coronatijd zou je dat een vreemde move vinden, maar het is exact wat ik overal om me heen zie gebeuren.

De voedingscoach geeft knutselideeën, de slaapcoach zet de top-10 leerzame apps voor kinderen op een rijtje. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Deze blog samengevat: blijf herkenbaar, blijf bij jezelf, blijf op koers en vooral… blijf gezond.

#1 Wijk niet teveel af van je koers

Jij bent wie je bent. Laat je koers niet helemaal los. Ook als je nu een compleet lege agenda hebt omdat je altijd live trainingen geeft, moet je zorgen dat mensen je straks nog herkennen. Als de vakexpert die je bent.

Je wilt niet dat mensen straks zeggen: “Ah, jij bent van die leerzame apps voor kinderen. Nog bedankt! Wat zeg je? O ja, je bent slaapexpert. Sorry, dat was ik even vergeten.”

Blijf zichtbaar, en stel jezelf de vragen uit deze check over online zichtbaarheid. Want ook nu kan je mensen genoeg redenen geven om je te volgen.

Hoe zit het met jouw online zichtbaarheid?

#2 Bouw bruggetjes

En ja, een deel van je achterban heeft hele andere dingen aan z’n hoofd. Die heeft zorgen om een familielid in het ziekenhuis, of is aan het hoesten en vraagt zich af: heb ik corona? En zo ja, wie zou ik allemaal hebben aangestoken?

Een ander deel van je volgers zijn misschien wel moeders die ineens schooljuf moeten spelen en tijd tekort komen. Maar een deel van je lezers staat te popelen om coronavrije mails te ontvangen.

Wat niet wil zeggen dat je de situatie moet negeren.

Maar de bruggetjes zijn zo snel gemaakt. De voedingscoach kan 10 knutselideeën delen waarmee kinderen spelenderwijs leren wat gezonde voeding is en wat niet.

De slaapcoach kan het hebben over schermtijd voor kinderen. En vertellen wat de top-3 apps van zijn kinderen zijn. Maar dat de tablet om 17 uur uitgaat… en dan een blog over blauw licht, melatonine en een goed slaapritme: ehh, ik ben geen slaapcoach 🙂

Je snapt vast wel wat ik bedoel.

beste tips zakelijk bloggen

Ik houd van praktische tips. Mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ staat vol met zulke makkelijk toepasbare stappen. Handig als je wilt gaan bloggen, maar zeker ook een mooie checklist als je al langer aan het bloggen bent.

#3 Smeer geen NIVEA

Tot slot: smeer geen Nivea. Niet Invullen Voor Een Ander.

Nivea Niet Invullen Voor Een Ander

Bijvoorbeeld dat de ander niet op jouw mail zit te wachten. Dat de ander jouw werk op dit moment irrelevant vindt. Als je zulke gedachten hebt, is de kans groot dat je je eigen gedachten projecteert op anderen.

En dat is niet erg, maar signaleer het.

De eerste coronaweken vond ik enorm verwarrend en was ik nogal ‘van de wap’, zoals mijn zus zou zeggen. Ik dacht: mijn diensten zijn volkomen nutteloos als je een naaste hebt die ziek is. En met 3 kinderen thuis staat je hoofd echt niet naar mails over marketing. Wat waarschijnlijk ook waar is.

Maar wat óók waar is: gelukkig zijn er veel meer mensen niet ziek. En die zitten binnen met een agenda die leger is dan ooit tevoren. Blogcoach is geen vitaal beroep maar ik kan ondernemers wél helpen. Bijvoorbeeld om nu meer naamsbekendheid op te bouwen, zodat ze die agenda straks sneller weer vol krijgen.

Stop niet met marketing

In ‘normale’ omstandigheden opent ongeveer 30% van mijn lijst mijn mailtjes. Kortom: meer mensen lezen mijn mailtjes niet dan wel. En misschien ligt het openingspercentage nu wat lager… net als in de zomer.

En er schommelt meer, zoals het aantal lezers, en misschien ook wel je omzet. Dat gebeurt bij mij ook: klanten zien de klap aankomen en stellen hun traject bij mij uit. Begrijpelijk, maar geen reden om te stoppen met m’n marketing.

Afgelopen zomer formuleerde ik het zo:

Bloggen in de zomer

Veel ondernemers die klagen over slappe zomermaanden, laten vaak in die maanden hun marketing versloffen. Waarop ze in september niet meer top of mind zijn en ze de relatie met hun achterban helemaal opnieuw moeten ‘aanhalen’.

Zichtbaar blijven kost minder energie dan dat geschommel.

Er zijn genoeg mensen die thuiswerken en zich juist in deze tijd verdiepen in jouw vakgebied. Of in mijn geval in online marketing en bloggen. Die nu meer tijd hebben dan ooit om ein-de-lijk te beginnen met bloggen, yeah 😊

Benoem je ongemak

Voel je je ongemakkelijk bij de situatie? Benoem het gewoon. De ene ondernemer steekt van wal alsof er niks aan de hand is. Een ander begint met: “Juist in een tijd als deze…” en gaat dan door met adviezen zonder het woord ‘corona’ te gebruiken.

Er is geen goed of fout: doe wat bij jou past!

Maar áls je corona benoemt, maak dan daarna een bruggetje naar je vak.

In de media komen genoeg meningen voorbij waar je niet om vraagt. Dus persoonlijk vind ik het raar om in nieuwsbrieven te lezen wat Marietje denkt dat de regering na 28 april zal doen. Of als mensen in hun laatste zin aandringen op handen wassen.

Maar als je gedragsdeskundige bent, kan je handen wassen aangrijpen om uit te leggen dat het geen 21 dagen hoeft te duren voordat iets een gewoonte is… Kijk, dan heb je mijn aandacht. Dan heb je een natuurlijk bruggetje.

De wereld staat op z’n kop… en draait door

Flexibiliteit past bij ondernemen, maar houd je blik gericht op je lange termijn doel. Dus ook al staat de wereld op z’n kop en is meebuigen een kunst, vergeet niet dat je op heel veel punten dezelfde persoon blijft.

Ook als je je aanbod tijdelijk aanpast, bijvoorbeeld van offline naar online. Of als een kleinere training aanbiedt als je merkt dat klanten terugschrikken voor grote bedragen.

Kan allemaal, maar dat verandert niet jouw visie op je vakgebied. Blijf daarover bloggen!

Ik wens je sterkte en gezondheid. En natuurlijk hoop ik dat je gezellige paasdagen hebt. Maar van mij geen paashazen-kleurplaat voor je kinderen. En ook geen tips tegen eenzaamheid, hoewel ik als alleenstaande binnenblijver heus wel wat ervaring heb.

Ik ben blogcoach, nu en straks 😉

Hoe pak jij het bloggen aan in deze tijd? Tip: als je geen tijd hebt om te schrijven, bijvoorbeeld als parttime schooljuf: recycle dan je oude blogs. Bruggetje erbij en… gáán!

Zakelijk bloggen in coronatijd
Pin nu, lees later
Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

9 reacties op “Zakelijk bloggen in coronatijd: 3 tips

  1. Kirsten schreef:

    Goede tips! En ook goed om even te lezen dat je niet voor een ander moet invullen. Merk zelf wel dat ik het lastig vind nu te blijven bloggen, omdat ik mensen niets wil opdringen in deze tijd en dan erg ga twijfelen over wat wel en niet delen.

    1. Jessie schreef:

      Ha Kirsten, mensen bepalen zelf of ze iets lezen of niet. Dat kúnnen wij ze niet opdringen… Maar vraag je vooral af met welke intentie je blogt: doe je dat om mensen te helpen, op wat voor manier dan ook? Stop er dan vooral niet mee!

  2. Sandra schreef:

    Heel leuke tips! Dank je wel!

  3. Kimberly schreef:

    Wat een ontzettend goede tips zeg! Ik kan ermee uit de voeten

  4. Laura schreef:

    Handige blog. Dankjewel!

  5. Lizette schreef:

    Wat een fijn artikel. Ik heb er ook even over getwijfeld om tijdelijk de info op mijn blog te verruimen. Maar toch besloten bij mijn vakgebied en onderwerp te blijven. En daar zo creatief mogelijk over te blijven schrijven. Nu gaat dat we met veel reisherinneringen van de afgelopen jaren. Maar ik maak er wel een twist aan dat het ook nu gewoon leuk en interessant is om te lezen, ondanks dat mensen niet reizen.

    1. Jessie schreef:

      Goed dat je bij je topic blijft. Ik moet ook gelijk denken aan een oneliner van Loesje: ‘Met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal.’ Dat is wat jij mensen nu kan bieden 🍀

  6. Zarina schreef:

    Een heel relevant artikel! Ik denk dat jouw gevoel en ervaringen m.b.t. content in coronatijden voor heel veel content creators gelden, want na weken stilte word ik sinds deze week overspoeld met nieuwsbrieven die gratis workshops en dergelijke aanbieden. De eerste weken waren zo raar en onzeker en ja, om dan over ‘iets anders’ te schrijven leek erg ongepast. Maar ik denk inderdaad dat het wel goed en ook heel fijn is om het ook weer over iets anders te hebben. Niet om nou te negeren wat er om ons heen gebeurt en mogelijk leed om mensen in onze omgeving, maar als een boost en afleiding voor ons allemaal. Bedankt dus voor deze inspirerende blog! 🙂

    1. Jessie schreef:

      En jij dankjewel voor je mooie reactie. Ik denk dat je het gevoel van heel veel ondernemers (en consumenten) perfect hebt samengevat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *