Doelgerichte SEO: ‘Handig naslagwerk van Tonny Loorbach’ [recensie]

Doelgerichte SEO: ‘Handig naslagwerk van Tonny Loorbach’ [recensie]

Doelgerichte SEO, een boek over zoekmachineoptimalisatie van Tonny Loorbach van de Internet Marketing Universiteit (IMU).

In Doelgerichte SEO geen stuurlui aan wal maar tips van iemand die zijn sporen heeft verdiend. Je komt IMU – vrijwel synoniem voor Tonny Loorbach – dan ook vaak hoog in Google tegen. De belofte: ‘Een praktisch stappenplan om te scoren in Google’.

“Wanneer het je doel is om de meeste waardevolle speler in jouw markt te zijn en mensen blij te maken, zal Google ook blij met je zijn!” Deze laatste zinnen van Loorbachs ‘Doelgerichte SEO’ vormen een mooie samenvatting van hoe SEO werkt.

Google stuurt bezoekers naar je website. En waar een platform als Facebook niet staat te springen om mensen door te sturen, is dat precies waar het bij Google om draait!

Maar als zoekmachineoptimalisatie of SEO een eitje was, zou iedereen bovenaan in de Google zoekresultaten staan. Een SEO-expert inhuren is prijzig, dus zelf leren hoe je je website en teksten kan optimaliseren is zeker de moeite waard.

SEO voor meer websitebezoekers via Google

Al sta je maar met enkele relevante zoektermen op de eerste pagina van Google, dan levert je dat tientallen tot duizenden extra bezoekers per maand op. Bezoekers die op zoek zijn naar jou, want in veel zoekopdrachten zit een vraag verborgen. Je probeert natuurlijk deze bezoekers in elk geval op je mailinglijst te krijgen als ze niet direct klant bij je worden…

Tonny Loorbachs eerste fysieke boek voegt niet echt iets toe aan de SEO-boeken die al op de markt zijn. Boeken met minder bekende namen op de cover die inhoudelijk zeker zo waardevol zijn. De tips en strategieën zijn beslist niet uniek.

Het is wel prettig om een boek over zoekmachineoptimalisatie in de kast te hebben, want het bij elkaar sprokkelen van alle informatie op internet kost veel tijd. Bovendien volg je dan geen strategie en zijn je SEO-inspanningen minder effectief.

Kwalitatief goede content blijft de basis

Loorbach is fel gekant tegen black hat SEO. Hij benadrukt dat relevante, kwalitatief goede content de basis vormt voor vindbaar zijn in Google. Vrijwel alle aspecten van SEO, on page en off page, komen in hoog tempo voorbij. De auteur legt uit hoe je teksten, afbeeldingen en snippets optimaliseert, hoe je kan scoren op long tail zoektermen enz.

Screenshots maken ook de soms technische materie toegankelijk. Het boek is doorspekt met inspirerende quotes (less is more!). Elk hoofdstuk eindigt met een handige checklist met de belangrijkste punten uit dat hoofdstuk.

‘Doelgerichte SEO’ gaat te snel voor starters

Sommige informatie, zoals over het kiezen van een niche, is gericht op mensen die nog in de startblokken staan. Maar ik denk dat Loorbach voor hen te snel gaat. Ondernemers die al kunnen lezen en schrijven met hun website, zullen meer aan dit boek hebben.

Maar of je nu een beginner bent op dit vlak of meer ervaren, ‘Doelgerichte SEO’ is zeker een handig naslagwerk. En dan kan het boek onnodig lang googelen voorkomen.

Ondanks wat minpuntjes…

Sommige onderdelen, zoals het inrichten van een kennisbank, heb je niet zomaar voor elkaar. Andere tips zijn gemakkelijker te implementeren. Feit is dat in principe iedereen met een website of webshop Loorbachs strategie kan volgen.

Als ik met klanten begin over zoekmachineoptimalisatie, hoor ik vaak ‘dat kost teveel tijd’, ‘SEO is complex’ en ‘dan ga je schrijven voor de zoekmachine’. Jammer dat de auteur geen aandacht besteedt aan de vooroordelen die veel ondernemers hebben als het gaat om SEO.

Qua schrijfstijl en door gebrek aan goede tekstredactie zijn de eerste pakweg dertig bladzijden onder de maat. Bij hoofdstuk 3 beginnen de praktische tips en is de auteur duidelijk beter op z’n plek. De laatste twee hoofdstukken raffelt Loorbach af.

…nu al een bestseller

‘Doelgerichte SEO’ was vrijwel direct een bestseller bij Managementboek. Met dank aan de marketing eromheen, de 5 sterren recensies van IMU-klanten en Loorbachs expertstatus.

Over marketing gesproken, dit boek is vooral een superslim marketingmiddel. Loorbach kan zich voortaan bestsellerauteur noemen en de rest van zijn leven screenshots delen van zijn #1 positie op Managementboek 😉

Jessie van Loon van Business Blog School helpt (kennis)ondernemers om hun bedrijf structureel in de markt te zetten met aantrekkelijke zakelijke blogs.

 

Doelgerichte SEO – Een praktisch stappenplan om te scoren in Google
Tonny Loorbach
184 pagina’s
€19,95 bestellen bij Managementboek of Bol

Deze recensie verscheen eerder op de blog van Managementboek.

Wat is jouw nr. #1 boek op het gebied van SEO?

 

Ook interessant voor je:

 

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

16 reacties op “Doelgerichte SEO: ‘Handig naslagwerk van Tonny Loorbach’ [recensie]

  1. Nicole Orriëns schreef:

    Klinkt als een interessant boek, en ik vind je review goed. Die geeft echt een goed beeld van het boek!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel Nicole!

  2. Frederique schreef:

    Het klinkt wel duidelijk en overzichtelijk dus dat is een mooie aanvulling op alle boeken die er al zijn

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ja, de opzet is duidelijk en overzichtelijk. Achterin kan je op trefwoorden zoeken, dus als naslagwerk SEO zeker handig!

  3. Dhini schreef:

    Dat lijkt mij een handig boek. Ik moet me in SEO verdiepen. Ik weet nog niet alles…

    1. Jessie van Loon schreef:

      Gelukkig weet niemand alles 😉

  4. Jannike schreef:

    Lijkt me een handig boek! Zelf werk ik al veel met SEO, maar wat extra info is natuurlijk nooit verkeerd.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Jannike, succes. In ‘Doelgerichte SEO’ vind je vast de nodige bruikbare tips!

  5. Felice Veenman schreef:

    Dank voor deze recensie. Ik denk dat ik mij fijn houdt bij SEO voor dummies. ook heel handig voor niet dummies!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Met je eens; dat is een prima start. Alleen is dat boek uit 2014/2015 ontbreken dus de laatste inzichten. Neem de Panda-update van Google uit 2016. Deze heeft SEO toch wel veranderd omdat Google sindsdien veel beter overweg kan met context, met synoniemen enz.

  6. Luc van de Wiel schreef:

    Dank je voor deze praktische informatie, er gaat een wereld voor me open!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Luc, als SEO nieuw voor je is, dan is het vooral een kwestie van er gewoon mee beginnen. Dan is de startersgids van Google een mooi begin.

  7. Anneke schreef:

    Dank voor deze recensie!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Graag gedaan Anneke!

  8. Janneke den Draak schreef:

    Hoi Jessie, Praktische recentie. Weet ik meteen dat dit boek vermoedelijk niet heel veel toevoegt aan de info en cursussen waar ik al toegang toe heb. Klinkt wel handig voor mensen die alle belangrijke info op een rijtje willen hebben.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Bedankt Janneke! En een recensie is precies voor dat doel; mensen helpen de afweging te maken of ze iets aan het boek zullen hebben 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share
Tweet
Pin
Share