GRATIS en al 2500+ keer gedownload Mijn 39 beste tips over zakelijk bloggen

In de privacyverklaring lees je hoe Business Blog School omgaat met je gegevens

Jessie van Loon

Hier een mazzelkont die van schrijven houdt en er haar beroep van heeft kunnen maken! Van huis uit ben ik freelance journalist; tegenwoordig zet ik mijn kennis over tekstschrijven in om ondernemers als jij te helpen om de stap naar zakelijk bloggen te zetten.

Sinds 2002 heb ik een eigen tekstbureau, Tekstraket. Toen zakelijk bloggen ‘in de mode’ kwam, vroegen klanten me als ghostblogger. Dat was rond 2006. Al snel raakte ik onder de indruk van de kracht van bloggen.

Dat is nu tien jaar geleden. Ik hielp de zichtbaarheid van andere ondernemers te vergroten. En crisis of niet, ik had het druk. Zo druk dat ik mijn eigen zichtbaarheid volledig vergat. Dat was mijn grootste marketingblunder ooit (je kan het maar weten!).

Begin 2016 besloot ik dat ik mijn kennis wilde gaan delen. Met ondernemers die zelf willen bloggen maar wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dus ook met jou!

Als ik een foto van mezelf laat zien, moet ik altijd even uitleggen waarom ik op bed lig. Heel kort: ik heb een aandoening aan mijn zenuwstelsel. Daardoor komen prikkels vanuit mijn hersenen niet aan bij de spieren. Sinds 1999 kan ik niet meer zitten, staan of lopen, en noodgedwongen run ik mijn business voor 95% handsfree.

Over jou

Je bent ondernemer, net als ik enthousiast over je product of dienst. Je praat er graag over (sommige ondernemers krijg je op feestjes alleen stil met een bitterbal). Je weet prima onder woorden te brengen wat je doet en, belangrijker nog, waarom je doet wat je doet.

Erover schrijven, zoals in een blog, dat is een heel ander verhaal. Toch weet je misschien dat je met een zakelijke blog:

  • meer bezoekers trekt;
  • je expertstatus vergroot;
  • de band met je (potentiële) klanten versterkt;
  • veel meer interactie krijgt met jouw markt;
  • mensen de kans geeft jou te leren kennen;
  • veel makkelijker jouw ideale klant bereikt.

Misschien zijn het wel de cijfers die je overtuigd hebben. Heb je een zakelijke blog, dan trekt jouw website gemiddeld 126% meer leads en is-ie 4x zo goed vindbaar in Google. Wat denk je dat de impact is op je omzet?

Een zakelijke blog beginnen kan doodeng zijn. Gaat de klant niet net zo’n afkeurend gezicht trekken als de juf of meester op school vroeger? Want nee, taal was echt niet je favoriete vak. Ik realiseer me dat bloggen dan een enorme stap voor je is. Ik ga je helpen!

Misschien vind je het schrijven zelf niet zo’n punt (of zelfs wel heel leuk), maar vraag je je af hoe je aan de lopende band onderwerpen kan verzinnen. Of je website is door iemand anders gebouwd en je vraagt je af hoe je zelf blogberichten kunt plaatsen. Ook dan ben je bij de Business Blog School aan het juiste adres.

Bloggen als manier om je te onderscheiden

Een ander punt van twijfel is vaak: heb ik wel genoeg kennis in huis? Maar hoe uniek denk je dat jouw pakketje opvoeding, opleiding, praktijkervaring en levenservaring is? En voor jou is het meeste op je vakgebied gesneden koek, maar voor 99,9% van de bevolking geldt dat niet. Daarom werkt zakelijk bloggen in elke branche!

Het is echt niet moeilijk om waarde te bieden aan je bezoekers. Doe je dat aan de hand van anekdotes uit jouw leven, dan leren mensen jou steeds beter kennen. Je wordt een beetje ‘een bekende’, en deze potentiële klanten kopen eerder bij jou dan bij de concurrent. Bovendien gaan mensen je als expert zien. Je komt hoger in Google en je omzet stijgt.

Marketinggoeroes zeggen wel eens: The money is in the list. In je lijst met contacten dus. Ik wil daar aan toevoegen: The value is in the blog. Ja, je hebt mensen nodig op je lijst, maar je kan hen niet elke week een aanbod doen. Dan wordt je nieuwsbrief een reclamefolder, en daar hebben de meeste mensen een hekel aan.

Als het gaat om reclame: natuurlijk kan je vertellen dat jij dé expert bent. Ik vind dat alleen nooit zo geloofwaardig. Laat liever zien wat je in huis hebt en laat de conclusie over aan de bezoeker. Dat doe je met content, content, content: een website waarop je waardevolle informatie deelt in je blogs. Heb je een artikel geschreven, dan meld je dat in je nieuwsbrief en op social media. Zo wordt je blog het centrum van je marketing.

Lees ook: Bloggen, waarom zou je? 14 redenen!

Waarom veel ondernemers niet met bloggen beginnen

Jessie van Loon | blogcoach voor ondernemersMisschien is bloggen te vergelijken met wat voor mij de btw-aangifte is. Ik stel het uit tot de laatste avond en zit dan te mopperen en te klungelen. En al weken zeurt een stemmetje in mijn hoofd dat ik met mijn cijfers aan de slag moet.

Bloggen: je wilt het doen, je vindt ‘dat je het eigenlijk wel zou moeten doen’. Je wéét dat het goed is voor je business maar… er komt niks van. Dus je hebt iemand nodig die jou laat zien hoe je bloggen het handigst kunt aanpakken. Met minimale inspanning en maximaal resultaat.

Wát voor jou ook de reden is dat je gaat bloggen, ik kan het alleen maar toejuichen. En ik wil niet dat dat voelt als de btw-aangifte. Als iets om wekelijks of maandelijks tegenaan te hikken. Dan houd je het niet vol.
– Jessie van Loon

Wat is dat maximale resultaat?

Ondernemen betekent vrijheid. Maar ook een heleboel verplichtingen. Toen ik net begon, viel het me tegen hoeveel er allemaal bij komt kijken. Ik hoor je denken: en dan wil je toch dat ik ook nog ga bloggen? Maar zakelijk bloggen zorgt ervoor dat jij uiteindelijk meer tijd kant besteden aan je passie. Meer tijd hebt voor waar jouw business echt om draait.

Bloggen maakt je marketing zoveel simpeler. Je hoeft nooit meer bang te zijn verkoperig over te komen: je blogs zijn overtuigend genoeg. Dat verkooppraatje wordt een leuk gesprek. En omdat je meer van jezelf laat zien, vindt er een soort ‘selectie’ plaats. Wie jou niet leuk vindt, vertrekt. En jij bereikt probleemloos je ideale klant.

Als ik jou mag helpen:

  • blog je over een paar maanden zonder stress;
  • merk je dat die expertstatus geen bluf is maar realiteit;
  • verdiept het contact met je (potentiële) klanten zich;
  • stijgt je omzet zodat je meer vrijheid krijgt;
  • wordt ondernemen simpelweg leuker.

Bekijk het maatwerkaanbod om te zien welke stappen we samen kunnen zetten.

Twijfel je, heb je vragen of wil je gewoon even sparren? Mail me dan op jessie@businessblogschool.nl.

Veel groeten, Jessie van Loon