De 3 musthaves van een goede call to action

De 3 musthaves van een goede call to action

Aan het einde van je blog, vlog of podcast komt je call to action. Je wilt de lezer niet ‘zomaar’ laten vertrekken, je wilt dat hij in actie komt. Maak er daarom een SOS-oproep van: Specifiek, Opvallend en Simpel.

Je artikel of video stopt niet bij jouw conclusie. Het is geen krantenartikel of televisie-uitzending; een blog is interactief. Met een call to action leg je de bal bij de lezer.

Enkele voorbeelden: je nodigt iemand uit een reactie achter te laten, iets te downloaden of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

1. Maak je call to action SPECIFIEK

Probeer je vraag (je call) specifiek te maken. Te vaak kom ik blogs tegen waarbij élk artikel eindigt met: ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat. Dat is veel te vaag en vrijblijvend. Twee andere voorbeelden:

  • Zeg niet deel jouw ervaring maar vraag heb jij ook moeite met nee zeggen?
  • Schrijf niet laat je iets weten? maar mail me op

2. Zorg dat de call to action OPVALT

Je wilt dat de lezer jouw oproep niet over het hoofd kan zien. Plaats daarom een button (knop) in een opvallende, contrasterende kleur met een opschrift als download, ik doe mee, of schrijf je in. Als het een ‘tekstoproep’ is, gebruik dan een ander lettertype, markeer de tekst of geef ‘m een ander kleurtje.

3. Houd je call to action SIMPEL

Zeg kort en duidelijk wat je wilt. Wees direct, draai er niet omheen. Formuleer je CTA bijvoorbeeld in de vorm van een ja/nee-vraag. Dus vraag niet: wat voor soort call to actions gebruik jij zoal? Liever: vergeet jij je CTA wel eens?

Soms denk je misschien: het is toch logisch dat ik wil dat… [vul maar in]: dat hoef ik toch niet te vragen? Maar geloof me, mensen doen eerder wat jij wilt wanneer je ze expliciet uitnodigt om actie te ondernemen.

Geen reacties? Geen nood!

De drempel om te reageren op een blog is best hoog. Vaak vinden mensen het gewoon teveel moeite. Daarom zul je eerder likes op Facebook krijgen, want dat is met één vingertik geregeld.

Ook vlot geschreven, informatieve en waardevolle blogs eindigen soms met 0 reacties. Dat betekent niet dat de call to action niet is gehoord. Mensen zijn,  onbewust, veel gehoorzamer dan je zou denken. Stel een vraag en iemand geeft in gedachten automatisch antwoord.

Door even stil te staan bij je vraag, verwerkt hij de informatie beter. Dus geef je een tip, dan zorgt de CTA ervoor dat iemand jouw advies eerder zal opvolgen. Wees creatief!

Stel, jij legt in een filmpje uit dat verfkwasten langer meegaan als je ze meteen na gebruik schoonmaakt. In feite vertel je niets nieuws, dus hoe groot is de kans dat iemand volgende keer de terpentine klaar heeft staan?

Eindig met: maak jij jouw kwasten altijd meteen schoon of koop je elk jaar een nieuwe set? Je geeft in deze call to action mee dat iemand goedkoper uit is als hij jouw advies opvolgt. Een prijsmotief is enorm krachtig. Dus wie weet denkt deze schilder de volgende keer aan jouw advies als hij z’n kwasten gewoon op de verfpot wil leggen.

Waardeer reacties

Als mensen de moeite nemen om te reageren, dan willen zij óók gehoord worden. Ze willen de bevestiging dat jij als blogger niet zomaar iets vraagt maar écht geïnteresseerd bent in de antwoorden. Reageer dus ALTIJD terug. Een simpel dankjewel kan al genoeg zijn.

Thank Me Later plugin

Heb je een blog waarop veel reacties komen of ben je bang dat je een reactie over het hoofd ziet? Installeer dan de gratis Thank Me Later plugin (WordPress). Deze plugin mailt iemand die reageert automatisch een bedankje dat jij (eenmalig) zelf opstelt.

Tip: gebruik je deze plugin en heb je een schare trouwe fans? Verander dan regelmatig de tekst van het bedankje.

Ook in social media

Op Facebook vinden mensen het vaak logisch om de mening van de lezer te vragen. Op twitter gebeurt dat weer veel minder. Een voorbeeld van een call to action in een tweet:

Maak van je #calltoaction een #SOS oproep: Specifiek, Opvallend, Simpel. Voldoen jouw #cta’s aan deze 3 kenmerken? http://bit.ly/2cTnqnV (tweet this)

Vergeet dus ook op social media de call to action niet. En… denk ook dan aan SOS.

Zijn jouw CTA’s altijd Specifiek, Opvallend en Simpel? Zet jouw antwoord in het reactieveld hieronder.

 

Ook interessant voor je:

 

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

12 reacties op “De 3 musthaves van een goede call to action

  1. Manuela Woudenberg-van Dongen schreef:

    leuke blog! Biedt handvaten 😉 Thanks!

    1. Jessie schreef:

      Ha, leuk om te horen Manuela!

  2. Carro schreef:

    En weer een mooie blog met duidelijke info Jessie! Fijn. Nu nog toepassen..;-)

    1. Jessie schreef:

      Ha bedankt Carro, implementeren is inderdaad keyword 🙂 Succes!

  3. Mascha schreef:

    Ik stel wel vaak een aantal vragen aan het eind waarmee ik mensen oproep om te reageren, maar ik had er nog nooit aan gedacht om die in een andere kleur neer te zetten. Ga ik eens uitproberen. Thnx! Leuke blog weer!

    1. Jessie schreef:

      Ha Mascha, dankjewel. Wat je misschien ook kunt proberen, is je beperken tot één vraag. Dan beperk je ook de moeite die iemand moet doen om te antwoorden. Succes met je blogs!

      1. Mascha schreef:

        Ik stel meestal meerdere vragen om ze ideeën te geven, maar misschien werkt het idd wel averechts.

        1. Jessie schreef:

          Ik heb een paar blogs van je zonet bekeken. Ik denk dat of/of-vragen beter als ja/nee-vraag werken: open vragen versus gesloten vragen. Zie je CTA als drempel. Die moet niet te hoog zijn. Is iemand eenmaal over de drempel gestapt en is hij/zij beginnen te tikken, dan kunnen de antwoorden best uitgebreider uitpakken. Maar zorg dat jijzelf die 1e stap zo klein mogelijk maakt. Dat is tenminste mijn idee 🙂

  4. Raf schreef:

    Weer wat geleerd ! Ik blijf me over jouw blogs verbazen , bedankt en graag tot de volgende blog .

    1. Jessie schreef:

      Hai Raf, bedankt. Leuk dat je er weer bij was!

  5. Nico schreef:

    Opvallend wel, maar mijn cta’s kunnen wel wat concreter denk ik. Goeie!

    1. Jessie schreef:

      Concreet formuleren is iets wat ik soms ook dreig te vergeten hoor 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share
Tweet
Pin
Share