Wat is een call to action (CTA)?

Een call to action (CTA) is een oproep aan de lezer of kijker om in actie te komen. Je kan een aanmeldformulier plaatsen voor een gratis of betaald product. Ook een vraag waarmee je je blog, video, social media post of meta-description afsluit, is een call to action. Houd je CTA simpel, zorg dat deze opvalt en maak hem zo specifiek mogelijk.

Bezorg de bezoeker geen keuzestress

Op sommige webpagina’s staan tal van call to actions. Dan is het niet duidelijk wat je van de bezoeker verwacht. En misschien denk je: het is toch logisch dat ik wil dat iemand mijn product aanschaft? Dat hoef ik toch niet te vragen? Echt, je zult zien dat meer mensen in beweging komen wanneer je ze expliciet aanspoort om actie te ondernemen.

Voorbeelden van call to actions

Wat mij betreft eindig je ál je marketingteksten en -video’s met een call to action. Het is een gemiste kans als je de lezer of kijker ‘zomaar’ laat vertrekken.

Op webpagina’s: Geef je weggever een prominente plek op je website. Zet ‘m op je homepage; op andere pagina’s kan hij prima als widget in de zijbalk staan. Maak de aanmeldbutton opvallend en zet een duidelijke tekst op de knop: download nu, vraag aan, ik doe mee! En natuurlijk kan je de bezoeker ook via call to actions door je website heen loodsen: Meer weten over mijn visie? Lees verder! of Bekijk mijn laatste blogpost.

Als afsluiting van blogs, video’s en social media posts: Vraag mensen jouw vraag te beantwoorden in de comments, spoor ze aan een product te kopen, iets te downloaden, zich te abonneren op je Youtube-kanaal of zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Ook in de beschrijving van je webpagina (meta-beschrijving) zoals Google die toont, kan je een call to action verwerken.

Call to action in meta-beschrijving

Een call to action vergroot de interactie

Als je op social media een post met een CTA eindigt, krijg je veel meer reacties. Wat momenteel goed werkt op Facebook, is een plaatje als dit.

Facebook post met duidelijke call to action

Je plaatst een soort poll (meerkeuzevraag) en in het plaatje geef je aan hoe mensen hun mening kunnen geven. De interactie bij dit soort posts is groot: meedoen kost mensen weinig tijd. En al die likes en hartjes zijn voor Facebook een seintje om de post aan meer mensen te laten zien zodat je organische bereik toeneemt.

Maak je call to action is Simpel, Opvallend en Specifiek

1. Houd een call to action simpel

Zeg kort en duidelijk wat je wilt. Wees direct, draai er niet omheen.

2. Maak de CTA opvallend

Zorg dat bezoekers niet om de call to action heen kunnen. Gebruik grote buttons in een contrasterende kleur met een opschrift als download, koop nu, ik doe mee, of schrijf je in. Eindig je een blogpost met een vraag, maak de tekst vet en geef ‘m een ander kleurtje.

3. Zorg dat je call to action specifiek is

  • Zeg niet deel jouw ervaring maar vraag heb jij ook moeite met nee zeggen?
  • Schrijf niet laat je iets weten? maar mail me op jessie@businessblogschool.nl.

Kortom, maak van je call to action een SOS-oproep. Lees hierover alles in mijn blog De 3 musthaves van een goede call to action die reacties uitlokt.

 

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!
Share
Tweet
Share
Pin