Wat is een featured snippet?

Een featured snippet geeft antwoord op een in de zoekbalk ingetypte of ingesproken vraag. De snippet verschijnt als uitgelicht blok boven de organische zoekresultaten maar onder de advertenties. Het is de beste (onbetaalde) positie in Google.

Update 2019

Lees het artikel: How to get a Google answer box (bron: Yoast)

Featured snippet: zoekresultaat #0

Als Google jouw antwoord uitkiest om als featured snippet weer te geven, sta je niet op positie #1 in Google, maar nóg hoger. Laten we het maar even positie #0 noemen. Dit is de beste (onbetaalde) plek die jij als website in Google kan hebben!

Voordat ik je meer vertel over featured snippets, eerst een filmpje waarin je ziet wat voor blokken er tegenwoordig allemaal boven de organische zoekresultaten kunnen verschijnen.

https://youtu.be/oNNqeVmR3M8

Wat je moet onthouden: hoog staan in Google (organisch) is geen garantie voor veel bezoekers, ook niet als het zoekvolume van de zoekterm hoog is.

Er kunnen advertenties bovenaan staan, een blok met afbeeldingen of video’s, een nieuwsblok en natuurlijk de Google shopping resultaten. In totaal zijn er ruim 15 van die soort blokken: en hoe meer er boven de organische zoekresultaten staan, hoe lager het aantal mensen dat doorscrollt naar de ‘gewone’ zoekresultaten.

Hoe ziet een featured snippet eruit?

Een featured snippet is anders opgemaakt dan normale zoekresultaten en advertenties. Google filtert het antwoord op de ingegeven vraag uit de tekst van een webpagina. De website die je het vaakst ziet oppoppen, is Wikipedia.

Featured snippet zoekresultaat Wikipedia

Hoe vindt Google een featured snippet?

Google wordt steeds slimmer en snapt steeds beter waar jij naar op zoek bent. Bij ‘leeftijd Máxima’ speurt Google het internet af en komt niet alleen met haar leeftijd maar ook met het geboortejaar en Máxima’s verjaardag. Allemaal in de featured snippet.

Vroeger leerden we zoeken met zoektermen, maar het wordt steeds gebruikelijker (met voice search wordt dat alleen maar meer) om Google een vraag te stellen in een complete zin. We gaan het gesprek aan met de zoekmachine. Dit noemen we conversational search.

Google vindt een complete vraag fijn: je geeft de zoekmachine een stukje context waarmee Google gemakkelijker het juiste antwoord voor je vindt.


Featured snippets: geen reden om door te klikken

Google komt met featured snippets tegemoet aan de gehaaste (be)zoeker. Ik vind het zelf ook heel handig als de featured snippet het antwoord al geeft. De vraag is of mensen nog wel doorklikken naar je website: ze weten wat ze wilden weten.

Volgens Moz is dat een misverstand en boost een featured snippet wel degelijk het verkeer naar je website. De snippet is ook maar een samenvatting, en veel mensen willen méér.

Wat is een featured snippet doorklik waard?

Featured snippets verschijnen vooral bij informatieve vragen. De zoeker heeft nog geen koopintentie. Dus op internet wordt veel gediscussieerd over de vraag: hoeveel is een doorklik waard als iemand zich alleen nog maar aan het oriënteren is?

Mijn mening: als de zoeker een potentiële koper wordt, wil je dat hij aan jou denkt. En heb je iemand al een keer de juiste informatie gegeven, dan is de kans groot dat deze persoon in de toekomst bij gerelateerde vragen aan jou denkt en niet aan de concurrent.

Bezoekers omzetten in leads

Zorg dat je een aantrekkelijke weggever hebt. Als iemand via een featured snippet op je website komt, wil je dat hij zijn gegevens achterlaat. Je mailinglijst groeit en je kan via e-mailmarketing contact houden. Kortom, je hebt van de bezoeker een lead gemaakt.

Featured snippets: een echte SEO-kans

Featured snippets vormen een echte SEO-kans die de meeste ondernemers laten liggen. Deze kennisbank zakelijk bloggen is bijvoorbeeld een goede plek om veelgestelde vragen uit mijn vakgebied op een rij te zetten en deze echt te optimaliseren voor de zoekmachine.

Dubbele vermelding op 1e pagina van Google

Meestal haalt Google de featured snippet uit een van de hoogst scorende zoekresultaten. Dus verschijnt jouw website als featured snippet, dan is de kans groot dat je ook in de top-5 van de organische zoekresultaten (niet-betaalde zoekresultaten) staat.

Featured snippets betekenen vaak een dubbele vermelding op de 1e pagina.


Featured snippet garantie?

Helaas, garantie valt niet te geven. Hoe leuk ik het ook zou vinden als je straks bij ‘wat is een featured snippet’ mijn antwoord bovenaan ziet staan, Google laat meer factoren meetellen. Welke, dat houdt het bedrijf strikt geheim. Soms denk ik wel eens dat het algoritme van Google een van de best bewaarde geheimen ter wereld is….

Featured snippets ‘scoren’ is superleuk. Maar de artikelen waarmee ik mik op die positie #0 in Google, zijn ook gewoon handige informatieve stukken.

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!
Share
Tweet
Pin
Share