Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden of zoektermen bestaan uit drie of meer woorden. Iemand zoekt heel specifiek en tikt niet ‘zwarte jurk’ in maar zoekt op ‘mouwloze zwarte jurk maat 42’.

Zoeken met longtail zoekwoorden werkt veel efficiënter; de zoekresultaten zijn relevanter. En de conversie bij longtail zoekopdrachten ligt hoger omdat Google vaker een 1-op-1 match vindt die aansluit bij de zoekterm.

Hoezo shorttail prestigieuzer dan longtail zoektermen?

  • Zo’n 70-80% van de zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail zoekwoorden (bron: Moz).
  • 20% van alle zoekopdrachten per dag is nooit eerder gebruikt > dit zijn allemaal hele specifieke longtail zoekopdrachten!

Grappig dat de meeste ondernemers hun website en blogs optimaliseren voor shorttail zoektermen. Terwijl maar 30% van de mensen die gebruikt en de conversie lager ligt. Geen idee waarom marketeers shorttail zoekwoorden ‘prestigieuze zoektermen’ noemen…

Inzetten op longtail zoekwoorden: een slimme contentstrategie

Als ondernemer is inzetten op longtail zoekwoorden een slimme contentstrategie want:

  1. Komt iemand via een longtail zoekwoord uit bij jouw website, dan is de kans groot dat jij exact biedt wat die persoon zocht. Jij en je potentiële klant zijn een perfecte match.
  2. De concurrentie op zulke specifieke, longtail zoekwoorden is lager dan op de zo gewilde shorttail keywords.
  3. Je komt met een longtail zoekwoord veel gemakkelijker in de top-10 van Google.

Hebben longtail zoekwoorden voldoende zoekvolume?

Natuurlijk wordt er vaker gezocht op ‘heggenschaar’ dan op ‘heggenschaar op accu’. Maar wat levert je uiteindelijk meer op?

  • Op ‘heggenschaar’ wordt zo’n 5400x per maand gezocht. Maar als je op de 4e pagina van Google blijft hangen (kijk ook bij SERP), haal je daar niemand op binnen.
  • Het zoekvolume voor ‘heggenschaar op accu’ ligt lager: daar wordt per maand 210x op gezocht. Maar sta je op deze long tail zoekterm op #7, dan krijg je daar per maand 6 bezoekers op binnen. Sta je op #2, dan zijn dat al bijna 30 bezoekers.
longtail zoekwoorden

Minder concurrentie op longtail zoekopdrachten

Je ziet ook het verschil in de keyword difficulty. Hoe lager deze KD, hoe makkelijker je ermee kan scoren in Google. Dus hoe minder groot de concurrentie. En ook in dat opzicht kan je, zoals je ziet, beter inzetten ‘heggenschaar op accu’. Op de longtail zoekterm!

Ook interessant voor je:

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!
Share
Tweet
Pin
Share