Hoe levend of dood is de motivatie quote?

Hoe levend of dood is de motivatie quote?

Sommige ondernemers krijgen de rillingen van ‘motivatie quotes’, andere plaatsen elke dag een inspirerend citaat op social media. Tja, wat is dan een handige aanpak?

Ik plaats ongeveer 1x per week een quote op Facebook, en daaronder ontstaan vaak leuke gesprekjes. Dus tussen alle blogpromotie door vind ik motivatie quotes leuk voor de afwisseling, samen met titeltips, blogideeën en linkjes naar mijn eigen artikelen.

Maar… is dat verstandig of jaag ik mensen hier mee weg?

Ik heb op social media mijn volgers gevraagd: hoe denk jij erover? Zo meteen de uitkomsten, maar laten we eerst eens kijken wat mensen aantrekt in positieve oneliners.

Motivatie quotes: liefde-haat

Dat er genoeg mensen dol zijn op motiverende of inspirerende citaten, is duidelijk. Google er maar eens op, en dan vind je de ene na de andere verzameling wijze woorden. Op alfabet of op branche gerangschikt.

Het enige wat je hoeft te doen, is ze te delen… al dan niet met een mooie foto op de achtergrond. Of is dat te makkelijk gedacht?

Je komt namelijk ook blogs tegen van mensen die het helemaal hebben gehad met deze trend. Ze ont-vrienden iedereen die een motivatie quote gebruikt. En je ziet het ook op social media: bedrijven die quotes inzetten in hun marketing, krijgen hartjes én haatmails. Tja…

Volg jij de Facebook-pagina van Business Blog School af? Doen!

Zijn motivatie quotes de tegeltjeswijsheden van nu?

Is het een wonder dat veel mensen op zoek zijn naar motivatie en inspiratie, of misschien wel naar troost en solidariteit?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans.
– John Lennon in ‘Beautiful Boy’

Als je geen ‘persoonlijke cheerleader’ naast je hebt op het moment dat je zo iemand wel kan gebruiken, kunnen goede quotes je het zetje geven dat je nodig hebt.

En dan hoeft er niet eens iets gebeurd te zijn: misschien zit je even zonder inspiratie of ligt je motivatie tijdelijk onder het tapijt.

Wie heeft die momenten niet?

Vaak hoor je dat motivatie quotes ‘iets van nu’ zijn. Maar dan denk ik aan de delftsblauwen tegeltjes bij mijn oma… Misschien kan je motivatie quotes daar wel mee vergelijken 😉

Rolmodellen citeren of niet?

Veel quotes komen van wereldleiders, wetenschappers en succesvolle ondernemers. Dat is niet vreemd, zegt media psycholoog Scott Sobel: “Mensen zijn ambitieus. We willen rolmodellen. Leiders en hun woorden beïnvloeden ons op een primair niveau.”

We denken dat deze mensen wel wijs moeten zijn en gaan er vanuit dat ze in elk geval iets uitzonderlijks hebben; waarom zouden ze het anders zo ver hebben geschopt? Dat maakt hun woorden bij voorbaat krachtiger.

Toen ik op LinkedIn vroeg hoe mensen dachten over het gebruiken van quotes in marketing, zeiden sommigen: deel juist je eigen woorden. Enkele ideeën:

  • Gebruik een prikkelende quote of stelling uit een blog in de post over die blog;
  • Heb je iemand geïnterviewd, plaats dan een uitspraak van de geïnterviewde;
  • Gebruik een zin die je aanspreekt uit een boek dat je aan het lezen bent.

Dit zijn geen citaten van ‘grote leiders’, maar het zijn geen 13-in-een-dozijn quote die je bij iedereen tegenkomt. Want dat zijn de posts waar mensen zich vaak aan irriteren.

Hoe dan ook, motivatie quotes kunnen het zelfrespect vergroten, aldus onderzoek in Frontiers in Psychology. Maar het onderzoek stelt ook: je moet je publiek kennen.

De enige manier waarop je boodschap écht overkomt, is als de quote nuttig is voor je publiek. Dus… er moet een boodschap in zitten.

Jouw boodschap achter je social media quote

Sommige ondernemers posten quote na quote na quote. Geen tekstje erbij, alleen het plaatje. Maar dan blijft de achterliggende boodschap onuitgesproken… als die er al is.

Dat is ook wat ik in mijn eigen onderzoekje vond. Mensen willen weten waarom je juist deze quote, juist nu, relevant vindt.

Social media quotes: mijn poll op Facebook

Het is vaak de tekst bij het plaatje die maakt hoe mensen reageren. Als je social media quotes gebruikt als ‘paginavulling’ (ja, wat moet ik vandaag anders posten?), dan vervuilen ze de tijdlijn en doen ze meer kwaad dan goed.

Maar als je duidelijk maakt waarom je die quote kiest, dan haken mensen vaak aan. Want jouw keuze zegt veel over jou, en mensen vinden het leuk om je te leren kennen.

Quotes maken je social media kanalen meer social.

Denk dus niet dat motiverende citaten niets voor jou of je publiek zullen doen. Iedereen heeft af en toe een motivatie boost nodig. Het is aan jou hoe je dit invult, maar dan kunnen zulke quotes echt voor je werken.

Ikzelf zet boven een quote altijd een tekst, en meestal ook een vraag. En dat doe ik met omdat een call to action mensen altijd aan het denken zet, ook als ze niet reageren.

Mijn eigen onderzoekje op Facebook en LinkedIn

Je hebt de uitslag van de poll op Facebook al gezien: 65% van de stemmers is vóór, 35% is tegen. Omdat mensen alleen JA of NEE konden aangeven, is dit natuurlijk een wat ongenuanceerd beeld. Op LinkedIn maakte ik er daarom een open vraag van.

In de comments gaven mensen aan dat ze quotes vooral op Facebook en Instagram inzetten. LinkedIn vinden ze – door de zakelijke aard van het platform – minder geschikt.

  • Jacqueline: “Vandaag nog eentje geplaatst. Wel altijd voorzien van mijn visie daarop en mijn ervaringen in de praktijk. Ik lees quotes van anderen ook graag!”
  • Jochem: “Ik vind quotes zelf altijd inspirerend maar ik deel ze alleen nog op Instagram. We moeten de ver-Facebooking van LinkedIn tegengaan.”
  • Margriet: “Ik volg een aantal mensen niet meer op LinkedIn omdat zij duidelijk allemaal dezelfde training hadden gevolgd waarin zij werden opgedragen dagelijks een quote te plaatsen.”
  • Ada: “Ik deel ze wel, op Facebook. Het is leuk, en heeft toegevoegde waarde als jouw quote jouw werk onderbouwt en ondersteunt.”
  • Janneke: “Ik ben niet geïnteresseerd in quotes. Meestal scroll ik eraan voorbij. Ik lees liever een case beschrijving of persoonlijk inzicht van degene die ik volg.”
  • Anneke: “Ik ga graag voor een mix op social media. Af en toe een quote of tip, ondersteund met een verhaaltje afgewisseld met andere content.”
  • Renske: “Ik vind het best kunnen, maar vind het niet bij LinkedIn passen. Zelf doe ik het alleen op Insta en FB. Verder is het belangrijk dat je niet alleen de quote post maar er een toelichting bij zet. En probeer quotes te vinden die je echt kunt relateren aan je vakgebied, in plaats van generieke quotes die iedereen wel kan plaatsen.” 
  • Jikkie: “Ik vind motivatie quotes leuk om te lezen en plaats ze zelf ook (Instagram). De toegevoegde waarde zit in de toepassing van de quote: hoe heb jij of een klant dit toegepast? Wat is je verhaal achter deze quote? 
  • Wendy: “Ik heb geen ‘social-media-quote-verzamel-profiel’ maar ik gebruik ze wel. Meestal als inleiding bij iets dat ik kwijt wil, dus er komt altijd een verhaal omheen. Dat geldt ook voor motivatie quotes bij anderen: als het de zoveelste ‘losse flodder’ is die mij moet inspireren, dan hoeft het voor mij niet.

De ‘voorwaarden’ op een rijtje

Denk je nu: ik wil de motivatie quote een kans geven? Hierboven heb je allerlei ideeën gelezen over wat wel en wat niet handig is. Samengevat:

  1. Zoek motivatie quotes die bij jou en je bedrijf passen, of citeer uit je eigen blog;
  2. Deel niet alleen een plaatje, maar zet er altijd bij waarom je juist die quote deelt;
  3. Misschien is de quote voor jou een mooie gelegenheid om nét iets persoonlijker te zijn dan je normaal bent op social media;
  4. Wees terughoudend met quotes op LinkedIn. Facebook en Insta zijn de ideale plekken.
  5. Let op dat er geen copyright rust op de quote of het plaatje.

Kijk uit met Loesje!

Ik ben zelf fan van Loesje. Kom ik een andere diehard tegen, dan kunnen we een compleet gesprek voeren ‘in Loesjes’. Maar een Loesje-quote op je zakelijke social media delen, is verboden, en Loesje controleert daar streng op.

Op Loesjes copyright pagina staat: “Wat mag niet? Je wil de poster op de social media van je bedrijf zetten of je bedrijfswebsite ermee opleuken. Loesje geeft nooit toestemming voor gebruik van haar teksten voor commerciële doeleinden, […] ook als je er niets mee verdient.”

Goed om te weten. Dus maak zelf je plaatjes, bijvoorbeeld in Canva (heel handig en gebruiksvriendelijk), of ga na of de plaatjes rechtenvrij te gebruiken zijn.

Of…. zet jouw favoriete quotes in een filmpje, zoals hier is gedaan:

Wil je de motivatie quote een kans geven, en weet je niet waar te beginnen? Pak je favoriete boek uit de kast, kijk waar je een aantekening hebt gemaakt of waar een ezelsoor zit. Grote kans dat je daar een pakkende zin vindt!

Wat is jouw favoriete quote, en waarom? Praat mee!

 

beste tips zakelijk bloggen

Ik houd van praktische tips. Mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ staat er vol mee. Een leuke startersgids, en een handige checklist voor als je al langer aan het bloggen bent.

 

Deze blog is deels gebaseerd op het artikel Motivational Quotes for a Successful Year op Stencil. Ik heb expliciete toestemming om de tekst te gebruiken.

Ook interessant voor je:

Heb jij wat gehad aan dit artikel? Deel dan deze blog en help anderen!

11 reacties op “Hoe levend of dood is de motivatie quote?

  1. Mandy schreef:

    Mijn favoriete quote:” she turned her cant’s in to can’s and her dreams in to plans “ omdat ik dat ook gedaan heb met mijn vrachtwagenrijbewijs

  2. Dhini schreef:

    Ik ben zelf niet zo van de qoutes maar als er leuk is dan dat is leuk

    https://dhini.nl

  3. Maaike | Travelbliss schreef:

    Zelf plaats ik weleens quotes maar dan inderdaad met een toelichting, en nooit op Linkedin 😉

  4. Frederique schreef:

    Interessant om te lezen. Ik plaats zelf geen quotes maar vind het soms wel leuk om te lezen. Als het er maar niet teveel zijn 🙂

  5. Melanie Hoogvliet schreef:

    Ik ben zelf niet zo van de qoutes want ik heb er niet zo veel mee. Maar ik ken ook genoeg mensen die ze heerlijk vinden dus gewoon doen wat je zelf leuk vindt

  6. Skincarebynaomi schreef:

    Zo af en toe haal ik mijn energie uit de quotes, maar ik hoef ze niet op tegeltjes door heel mijn huis heen…

    1. Jessie schreef:

      Gelukkig verdwijnen social media quotes even snel als ze oppoppen 😉

  7. Beauty By Bibi schreef:

    Ik hou van quotes en vind ze leuk om te lezen. Past goed bij Instagram, maar niet op LinkedIn vind ik. Leuk artikel zeg!

    1. Jessie schreef:

      Dankjewel Bibi en succes met je mooie instagram-account!

  8. Sjoukje schreef:

    Het is echt heel afhankelijk van de quote of ik er van opspring of juist van ril. Meestal word ik er wel blij van eigenlijk 😄 Ik gebruik ze zelf zelden, het is ook wel echt een vak om goeie te bedenken denk ik.

    1. Jessie schreef:

      Ah, de 2 uitersten in 1 persoon. Als je er zelf blij van wordt, dan toch ook zelf eens gaan inzetten lijkt me. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

​Wil jij blogs schrijven waarmee je hoger in Google komt?

Share
Tweet
Share
Pin