20+ manieren om je weggever te promoten

20+ manieren om je weggever te promoten

Heb je al een mailinglijst? Zo niet, ga dat zéker doen. Met een aantrekkelijke weggever of freebie bouw je sneller je mailinglijst op. En je kunt op meer plekken dan je denkt je weggever promoten.

Bij het maken van de video ontdekte ik dat ik mijn eigen weggever op maar liefst 20 plekken promoot. Later schoten me nog wat meer mogelijkheden te binnen: die vind je onder aan deze blog.

Een weggever of freebie kan natuurlijk van alles zijn. Van ebook tot videoreeks, van mp3 tot checklist, en van webinar tot challenge. Zolang het maar gratis is 🙂 Wees creatief!

Brainstorm: waar kun je je weggever promoten?

Zonder weggever moet je mensen vragen om hun naam en mailadres zónder dat daar iets tegenover staat. Dat werkt niet. Je moet echt zélf met een tof cadeautje over de brug komen: dat is het give first marketingprincipe.

Een opt-in formulier en een opt-in pagina

Een formulier waarop mensen naam en e-mailadres kunnen achterlaten, noemen we het opt-in formulier. Op je website kan je dat formulier bijvoorbeeld in een pop-up zetten.

Zorg dat er ook een opt-in pagina is op je website. Op die pagina is er geen afleiding. Er is geen menu, mensen kunnen er helemaal niks behalve naam en mailadres invullen.

Je hebt namelijk een pagina nodig waar je mensen naartoe kan sturen: een landingspagina. Bijvoorbeeld als je je weggever promoot op social media.

Sommige bedrijven zetten de opt-in pagina in het menu met het label ‘gratis’ of ‘start hier’. Dat kan een goede aandachtstrekker zijn.

Optin pagina voor je weggever
Dis is de opt-in pagina van mijn algemene weggever: zorg dat je opt-in AVG-proof is!

Op je website je weggever promoten

Je website is natuurlijk dé plek om geïnteresseerde bezoekers in leads om te zetten. Een lead is een potentiële klant die z’n naam en e-mailadres achterlaat zodat jij ‘m je weggever (en daarna je nieuwsbrieven!) kan sturen.

1. Een inschrijfbalk op je homepage (en andere pagina’s)

Als je op mijn homepage komt, springt direct deze inschrijfbalk in het oog. Die balk staat ook op een aantal andere pagina’s.

Weggever balk homepage
Deze balk komt de bezoeker op mijn homepage en andere pagina’s tegen

Misschien denk je: op de homepage zo ver bovenaan, is dat niet te snel? Onthoud dat lang niet iedereen via je homepage op je website komt. Mogelijk klikt iemand vanuit een blog door en besluit-ie dan dat je site interessant genoeg is om je te gaan volgen.

Bijkomend voordeel als mensen wél via je homepage op je site belanden: ze weten meteen dát ik een ebook heb. Bovendien vertel ik in de video op de homepage dat ze een weggever kunnen aanvragen, dus mensen moeten zich dan ook wel meteen kunnen inschrijven.

2. Een pop-up, slide-in of ribbon

Een bewegend element trekt altijd onze aandacht. Daarom werkt een pop-up of bijvoorbeeld een slide-in of ribbon ook zo goed.

Bedenk dat wat je zelf oké vindt en wanneer zo’n element je irriteert. Check dit op desktop én mobiel. Een kleine pop-up op desktop kan op telefoon het complete scherm overnemen. Maak dan verschillende elementen voor verschillende apparaten.

Een speciale pop-up die het scherm overneemt, is de exit-intend pop-up. Die verschijnt als iemand de website wil verlaten. Het idee is een beetje: ach, iemand vertrekt toch al. Dus áls het iemand irriteert… jammer dan 🙂

Ik werk met Convertbox en heb lange tijd met Thrive Leads gewerkt. Het grote voordeel van Convertbox is dat deze tool ‘ziet’ als iemand al op je mailinglijst staat (Thrive schijnt bezig te zijn om deze functie te ontwikkelen). Die mensen krijgen geen of andere pop-ups te zien, bijvoorbeeld met de vraag of ze je artikel willen delen.

Je kan beide tools zonder risico uitproberen. Thrive werkt met een maandabonnement. Convertbox biedt op dit moment nog een relatief voordelige lifetime deal aan.

Weggever in slide-in Convertbox
Rechts de slide-in die mensen zien die mijn ebook al hebben

3. Midden in je blogs je weggever promoten

Deze manier werkt op mijn website heel goed. Iemand is aan het lezen, denkt: dit is wel interessant. En op dat moment komt mijn ebook voorbij. Toeval bestaat niet 🙂

beste tips zakelijk bloggen

Zo dus, gewoon midden in een blog. Met een andere achtergrondkleur zodat duidelijk is dat dit niet bij de ‘lopende tekst’ hoort. Mijn e-book ‘De 39 beste tips over zakelijk bloggen’ staat vol makkelijk toepasbare tips. Een leuke startersgids, en een handige checklist voor als je al langer aan het bloggen bent.

Je kan natuurlijk ook je weggever promoten met een gewone tekstlink.

4. In de call to action onder aan je blog

Vergeet ook niet de call to action onder je blog. Ik vraag meestal om een reactie, maar je kan ook daar prima je freebie onder de aandacht brengen.

Weggever in widget zijbalk

5. In de zijbalk

Op mobiel heb je niet zoveel aan een zijbalk, maar op desktop kan het goed werken. Ik moet erbij zeggen dat daarover de meningen wel verdeeld zijn. Maar ik zie dat mensen wel degelijk het zoekveld gebruiken en doorklikken naar andere blogs. En daarom vind je ook daar mijn weggever.

Ik heb hiervoor een widget van Thrive Leads gebruikt, maar je kan natuurlijk ook gewoon een plaatje maken van je cover en daar de link naar je opt-in pagina achter plakken.

6. In je chatbot of Facebook Messenger bot

Als ondernemer heb je je meestal geen groot supportteam dat de chat behandelt. Dus áls je een chatfunctie op je site hebt, is de kans groot dat er zoiets staat als: “Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk.”

Je kan dan iemand laten wachten op antwoord, óf je kan iemand iets aanbieden voor in de tussentijd 🙂 “Joh, heb je mijn ebook al?”

Dat kan ook in bijvoorbeeld Manychat, een gratis chatbot voor Facebook Messenger. Je kan zelfs meteen na de aanvraag het ebook via Messenger bezorgen!

Je weggever promoten op social media

Misschien denk je nu: als mensen me op social media volgen, waarom zou ik die dan ook op mijn mailinglijst willen? Ja, ze volgen je al, maar je mailinglijst is van jou, terwijl Facebook van Mark Zuckerberg is.

Daarnaast ziet maar een handjevol mensen je organische posts op social media, terwijl gemiddeld 30% van de mensen op je mailinglijst je mailtjes opent. En ga jezelf maar na: hoeveel ondernemers of bedrijven volg jij via meerdere kanalen? Bij mij zijn dat er tientallen.

7. Adverteren op social media

Van de 23 manieren om je weggever te promoten, is dit de enige betaalde. Voor mij werkt deze methode heel goed. Ik adverteer op Facebook en Instagram met mijn weggever.

Een betaald product promoten werkt op social media niet, maar voor GRATIS zijn mensen vaak wel te porrren 🙂

Ik heb wat geëxperimenteerd met teksten en plaatjes, en dit is op dit moment mijn best lopende advertentie. Korte tekst, wat emoji’s en een duidelijke call to action.

Facebook advertentie voor je weggever
Dit is momenteel mijn best presterende advertentie op Facebook

Ook op LinkedIn en Pinterest zijn er mogelijkheden om te adverteren, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

8. In je social media profielen

In de headers van Facebook, Twitter en LinkedIn heb ik op de omslagfoto mijn ebook staan. Met een makkelijke link, gemaakt met bitly.com, want de headers zijn niet aanklikbaar.

Weggever in LinkedIn profiel
Een makkelijke link naar de opt-in pagina van mijn weggever op mijn LI profiel
Facebook omslagfoto en profielfoto afmetingen
Op Facebook kunnen mensen de weggever aanvragen door op ‘registreren’ te klikken

9. In de tekst bij je profielfoto op Facebook

Als iemand op mijn profielfoto klikt, wil hij meer weten over mij. Maar waarom zou ik iemand niet meteen even wijzen op mijn ebook? Ja, het wordt bijna saai hè 🙂

Op andere social media kanalen is je profielfoto niet aanklikbaar.

Weggever in tekst bij profielfoto FB
Zelfs bij mijn profielfoto ontkom je niet aan mijn weggever 🙂

10. Gewone posts op je tijdlijn van Facebook

Dit is één van mijn favoriete methoden. Ik deel af en toe mijn weggevers (ik heb er intussen meerdere) op mijn tijdlijn. Wat ik nog leuker vind: ik deel regelmatig één tip uit mijn ebook.

Zo houd ik de post waardevol en niemand stoort zich eraan als ik mijn post eindig met: “Dit was 1 van de tips uit mijn ebook ‘De 39 beste tips over zakelijk bloggen’, [link]”

Dus als jij tips uit je ebook los kan delen, ga dat echt doen! Kan elke week als je wilt. Niemand ziet het als schaamteloze zelfpromotie als je er een inhoudelijke post van maakt.

Tips uit weggever in organische post Facebook
Op deze manier deel ik losse tips uit mijn weggever

11. Post vastzetten aan de bovenkant van je FB-pagina

Je kan 1 post uit je tijdlijn vastpinnen aan de bovenkant van je tijdlijn. Als iemand dan op je profiel komt, ziet hij die post als eerste. Je kan er een evenement vastzetten, of bijvoorbeeld… je weggever.

Post vastzettten aan bovenkant van FB-pagina
Zo kan je je weggever bovenaan je tijdlijn vastzetten

Wil je een andere, meer recente post vastzetten bovenaan? Dan klik je eerst – ook weer bij die 3 bolletjes – op ‘losmaken van bovenkant’. Daarna kan je een andere post vastzetten.

12. Een ‘vastgemaakte tweet’ op Twitter

Ook als je niet (meer) actief bent op Twitter, je kan er wél je weggever promoten. Die komt dan meteen tevoorschijn als iemand doorklikt naar je profiel. Een tweet aan je profiel vastmaken werkt hetzelfde als op Facebook.

13. Losse tweets over je weggever

Vergelijkbaar met de organische posts op Facebook. Je kan deze vooraf voor bijvoorbeeld een maand inplannen. Je kan je weggever promoten, of één tip geven en een link erbij zetten waar mensen de andere tips kunnen downloaden.

Vastgemaakte tweet over je weggever
Ik zit weinig op Twitter, maar op zulke tweets komt meestal wel wat interactie

14. Updates op LinkedIn

Natuurlijk moeten niet al je updates over je weggever gaan. Maar ik haal met elke post over een weggever minimaal 2 leads binnen.

En steeds geef je daarbij de link van de opt-in pagina op je website. Je overtuigt mensen dat ze je weggever moeten aanvragen op social media. Het daadwerkelijk aanvragen moet dan zo laagdrempelig mogelijk zijn!

Weggever tips delen LinkedIn organisch
Ook op LinkedIn kan je je weggever promoten!

15. Pin je weggever op Pinterest

Dit werkt het beste als je op Pinterest echt actief bent. Maar zelfs als je alleen een profiel hebt waar je eigenlijk niets mee doet, kan het de moeite lonen om een plaatje van je weggever te pinnen.

En juist als je niet actief bent op Pinterest, heb je weinig aan volgers. Dat is een extra reden om zoveel mogelijk volgers vanuit Pinterest ‘naar je mailinglijst te sturen’.

16. Je weggever op Instagram

Op Instagram kan je geen klikbare link kwijt in een gewone post. Dat is jammer, en daarom is een simpele link dan extra handig.

Maar er is nog een manier, namelijk je #linkinbio. In je profiel kan je 1 link opnemen. Ik zou die niet naar mijn homepage laten gaan, maar naar een speciale pagina op je site. Ik heb daarvoor met Thrive deze linkinbio-pagina gemaakt.

De 1e knop op die pagina verwijst naar mijn weggever. Je kan er ook doorklikken naar bijvoorbeeld de meest recente blog. Zo zorg ik dat ik met #linkinbio mensen ook écht krijg waar ik ze wil hebben 😉 In de video leg ik daar meer over uit vanaf 6:58.

16a. Gebruik je Instagram-stories

In de video was ik deze mogelijkheid eerst even vergeten. Daarom noem ik het even 16a 🙂 Maar heb je een nieuwe weggever, een gratis webinar of een leuke reactie op je weggever, gebruik dan ook zeker Instagram-stories.

Ik snap zelf nog niet echt hoe stories werken, maar… ik zie bij andere ondernemers dat ze daar onwijs creatief mee zijn. Dus post jij regelmatig stories, dan kan je daarin prima af en toe je weggever langs laten komen.

Andere plekken om je weggever te promoten

We hebben nu je website en social media gehad. Maar we hebben ook nog offline mogelijkheden en een paar bonus-opties 🙂

17. Zet een simpele link op je visitekaartje

Ga je naar een netwerkbijeenkomst, dan neem je natuurlijk je visitekaartjes mee, met daarop de link van je website. Ik zou op de achterkant met de hand iets schrijven als:

“Leuk je gesproken te hebben. Wil je wat extra tips over zakelijk bloggen? Je kan mijn gratis ebook aanvragen op bit.ly/39blogtips. Groeten Jessie”

18. Zet je weggever in je e-mailhandtekening

Wat staat er in jouw e-mailhandtekening? Bij veel ondernemers zijn dat logo en adres, maar geen call to action. Je kan mensen op verschillende manieren tot actie aanzetten. Bijvoorbeeld: “Wil je niets missen, like dan de Facebook-pagina van Business Blog School.”

Maar je kan ook verwijzen naar een recent blogartikel of… surprise, naar je weggever 🙂

19. Maak filmpjes over je weggever

Een webinar is ook een weggever: het is gratis en je vergroot er je mailinglijst mee. Zo’n webinar zie je ondernemers vaak in filmpjes promoten. Maar ik zie nooit iemand met een uitgeprint ebook op de bank een tip voorlezen uit dat ebook…

Gebruik je fantasie. Hoe verrassender de manier waarop jij je weggever promoot, hoe meer aandacht je trekt. En hoe eerder ze je weggever zullen aanvragen.

20. Noem je weggever aan het einde van een video

Aan het eind van de video over de 20+ manieren om je weggever te promoten, deel ik de link naar mijn weggever. Voor het geval je dan nóg niet weet dat ik een weggever heb…. 🙂

Dat kan je natuurlijk ook doen aan het einde van een filmpje waarin je je voorstelt, of aan het einde van een Facebook live.

21. Spreek je ergens, zorg dat het publiek je weggever aanvraagt

Sta je op een podium, dan wil je natuurlijk de mensen in de zaal op je mailinglijst krijgen. Beloof mensen de slides van je presentatie plus nog iets extra’s (slides zijn een beetje saai).

Je zet op de beamer de link naar die weggever en zegt iets als: “Pak even je telefoon, dan kan je het niet vergeten.” Het heeft weinig zin om je praatje ermee af te sluiten. Want dan gaan mensen met elkaar praten, borrelen en… ze vergeten dat jij nog een cadeautje voor ze had. Laat staan dat ze de link onthouden hebben.

Deze methode werkt zowel op offline als online podia. Dus als je ergens een gastworkshop houdt, overleg dan met de organisatie of je je weggever mag promoten. Vaak werkt dat beter dan direct een betaald product verkopen. Maar dat verschilt per situatie.

22. Zet je weggever in Google Mijn Bedrijf

Weggever in update van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een product van Google. En hoe meer je ermee doet, hoe leuker Google je gaat vinden.

Sinds ik af en toe mijn weggever als update deel in Google Mijn Bedrijf, rankt mijn opt-in pagina. Vraag me niet hoe, want er staat amper tekst op. Maar elke maand krijg ik via Google pakweg 25 mensen op die pagina, en dat levert rond de 15 inschrijvingen per maand in.

23. Deel je weggever in Facebook-groepen

Het is handig om lid te worden van relevante Facebook-groepen als een vorm van netwerken. Als je een paar keer een waardevolle bijdrage levert, zoeken mensen je bedrijf op en gaan ze je volgen.

Meestal mag je je aanbod (gratis en betaald) niet promoten in zo’n groep. Maar je mag je meestal wel onder een vaste post voorstellen. En dan kan je kiezen: zet je er de link naar je website bij of die naar je weggever?

Waar kan je nog meer je weggever promoten?

Pff, ik ben even door m’n ideeën heen. Misschien heb jij nog een leuk idee en kunnen we samen tot 25 manieren komen om je weggever in het zonnetje te zetten…

Je kan dus op allerlei plekken je weggever promoten. Laat in de comments weten welke nieuwe manieren jij uit deze blog en video hebt gehaald. Succes en zorg dat mensen niet langer om je weggever of freebie heen kunnen!

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

12 reacties op “20+ manieren om je weggever te promoten

  1. Cynthia schreef:

    Interessant artikel. Ik heb zelf nog geen weggever, maar wil dit op een gegeven moment wel gaan maken. Dus ik sla je tips even op. Want zodra ik het heb uitgewerkt, kan ik met jouw tipsde zichtbaarheid meteen vergroten.

    1. Jessie schreef:

      Super Cynthia, zet ‘m op!

  2. Joyce - SomedayTodayNL schreef:

    Zo, flinke lijst! Ik moet me hier eens wat meer in gaan verdiepen!

    1. Jessie schreef:

      Yep, werk aan de winkel 🙂

  3. Dhini schreef:

    Handig artikel. Nummer 14 en 15 moet ik regelmatig doen.

    1. Jessie schreef:

      Aha, je weggever promoten op LinkedIn en Pinterest. Ja, echt gaan doen!

  4. Anke schreef:

    Gaaf om op deze manier weer geactiveerd te worden. Dankjewel Jessie, er zitten goede tips bij waar ik wel wat mee kan.

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen Anke. Succes!

  5. rachel schreef:

    Dat zijn een hoop manieren, daar kunnen mensen wel wat mee.

    1. Jessie schreef:

      Hope so… 🙂

  6. Nicole Orriëns schreef:

    Wauw, wat zijn er enorm veel manieren eigenlijk om iets te promoten. Dankjewel voor het handige lijstje.

    1. Jessie schreef:

      Graag gedaan Nicole!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *