Zoekwoordplanner Ubersuggest: nooit was zoekwoordenonderzoek zo simpel

Zoekwoordplanner Ubersuggest: nooit was zoekwoordenonderzoek zo simpel

Waar zoeken mensen naar in Google? Hoe lastig is het om te ranken op een zoekwoord? Dit en nog veel meer vind je in de gratis zoekwoordplanner Ubersuggest.

 

Soms schrikken klanten als ik begin over zoekwoordenonderzoek of een zoekwoordplanner. Want zoekmachineoptimalisatie zou moeilijk zijn, technisch, en je zou dan voor de zoekmachine gaan schrijven…

De meest gehoorde mythes rond SEO heb ik in mijn artikel SEO teksten schrijf je niet voor de zoekmachine getackeld.

Gebruik daarom een zoekwoordplanner als Ubersuggest.io. Al is het maar om inspiratie op te doen en te zien waar mensen in Google naar zoeken. Zo sluit je in je taalgebruik beter aan bij je ideale lezer. Ook is er niets mis mee om bij de keuze van je onderwerpen te kijken tegen welke problemen je ideale lezer aan loopt (en dus op googelt!).

Ik heb een video-tutorial opgenomen over Ubersuggest, de gratis tool die alle andere gratis zoekwoordplanners met gemak verslaat en niet onder doet voor veel betaalde tools. In de video leer je in 10 minuten hoe je Ubersuggest kan inzetten voor SEO. Verder in dit artikel:

Ubersuggest de beste zoekwoordplanner van 2019

Tot voor kort gebruikte ik zelf KWFinder (de betaalde versie). Maar de mogelijkheden van Ubersuggest zijn de laatste jaren enorm uitgebreid.

Verderop in dit artikel laat ik zien welke 10 tools ik heb uitgeprobeerd vóórdat ik Ubersuggest tot beste zoekwoordplanner uitriep.

De meeste ondernemers hebben geen betaalde zoekwoordplanner nodig; in Ubersuggest zit alles wat je nodig hebt.

Ubersuggest is helemaal in het Nederlands. Begrijp je een term niet, klik op het vraagteken en je krijgt uitleg, ook weer in het Nederlands.

Zoekwoordplanner Ubersuggest geeft bij elke term Nederlandse toelichting

70-80% van de zoekopdrachten in Google bestaat uit 3 woorden of meer (bron: Moz). Dit noemen we longtail zoekwoorden.

LET OP: Zoekwoordplanners hebben alleen gegevens over zogeheten short tail zoekwoorden. Dat zijn zoektermen als ‘zwarte voetbalschoenen’. Met het longtail zoekwoord ‘zwarte voetbalschoenen jongen maat 32 adidas tweedehands’ kan een zoekwoordplanner niets.

Onthoud dat SEO verder gaat dan de zoektermen die je tegenkomt in de zoekwoordplanner.

Leer in 10 minuten werken met zoekwoordplanner Ubersuggest

Ubersuggest is heel gebruiksvriendelijk. Ik de video loop ik alle opties van de zoekwoordplanner met je langs. Ik laat zien hoe je een eenvoudig zoekwoordenonderzoek uitvoert en hoe je kan zien waar je concurrent op scoort.

Update september 2019: WordPress heeft moeite met video’s afspelen. Dus zie je hieronder de video niet, bekijken dan de Ubersuggest video op Vimeo.

Deze data haalt zoekwoordplanner Ubersuggest boven water

Zoekvolume: het aantal keer per maand dat iemand in Google een bepaalde zoekterm intikt.

Domeinscore: dit is de Ubersuggest variant van de Moz domeinautoriteit (DA). De domeinscore is een getal van 1-100. Business Blog School heeft een Moz autoriteit van 24, maar een Ubersuggest domeinscore van 42. Haal DA en domeinscore dus niet door elkaar!

SEO difficulty (SD): een getal van 1-100 waarmee Ubersuggest aangeeft of er veel concurrentie is op een bepaalde zoekterm. Andere tools gebruiken hiervoor de term keyword difficulty. In het begin zal het getal je niet zoveel zeggen, want veel hangt af van de vraag: hoe sterk is het domein waarop je je tekst gaat plaatsen? Een website met een hoge domeinautoriteit of domeinscore komt makkelijker in een top-10 in Google dan een website die pas net in de lucht is en nog weinig bezoekers heeft.

Trend: zoeken mensen het hele jaar door op een zoekterm? Je ziet in een grafiekje de trend van de afgelopen 12 maanden. Bij seizoensartikelen zal je duidelijke pieken zien, maar veel termen hebben een redelijk stabiel zoekvolume. Ook kan je zien of er sprake is van een afname of toename van de populariteit van het zoekwoord.

Een actuele term laat een duidelijke trend zien

Paid difficulty (PD): dit getal heb je alleen nodig als je met Google AdWords aan de slag gaat. Hoe hoger dit getal, hoe meer concurrentie je in AdWords tegenkomt.

CPC (cost per click): wat betaal je ongeveer in Adwords per klik naar je website als je op deze zoekterm gaat adverteren?

Backlinks: op hoeveel plekken op internet komt Google een verwijzing naar je website tegen? Een backlink is voor de zoekmachine een seintje van, kijk, deze pagina is relevant. Toch is de ene backlink de andere niet. Een backlink van een website in een andere branche (waar je bijvoorbeeld een reactie hebt achtergelaten) is veel minder waard dan een spontane verwijzing vanaf een site in dezelfde branche met een hoge domeinscore.

De man achter Ubersuggest: Neil Patel

Zoekwoordplanner Ubersuggest is in handen van de bekende SEO-expert en online marketeer Neil Patel. Hij geldt op dit moment als een van de meest toonaangevende online marketeers en schrijft ook boeken over online marketing.

Een domein onderzoeken met Ubersuggest

Het is ook mogelijk om een complete website te analyseren met Ubersuggest. Je ziet dan ook weer allerlei cijfertjes. Onder andere:

  • Organisch verkeer: het organische verkeer van een website, weergegeven in een grafiek. Zo zie je niet alleen hoeveel bezoekers een website (op korte zoektermen!) binnenhaalt per maand, maar je ziet ook of dit aantal stabiel is, stijgt of afneemt.
  • Organische keywords: het aantal zoekwoorden waarmee een website in de top-100 van Google staat.
  • Betaalde keywords: adverteert deze website met Google Ads, en zo ja, op welke keywords en voor welk bedrag per maand?
  • Top pagina’s SEO: een overzicht van de best scorende pagina’s van de website.
  • SEO keywords: de zoekwoorden waarmee de website het beste rankt. Je ziet per keyword op welke positie de website staat.

Tip: neem een keer je eigen website op deze manier onder de loep. Een analyse van de site van een concurrent levert vaak interessante inzichten op. Zo zie je op welke keywords de concurrent scoort en waar jij dus ook op kan scoren. Dat is weer leuke input voor je eigen zoekwoordenonderzoek.

9 zoekwoordplanners die ik heb uitgeprobeerd

  • Ahrefs (vanaf $82/maand). Ahrefs heeft nog net wat meer mogelijkheden dan Ubersuggest. Handig als je een SEO-expert bent die de hele dag met zoekmachineoptimalisatie bezig is, maar voor de doorsnee ondernemer niet nodig. Ook in het Nederlands beschikbaar.
  • Adwords keyword planner (gratis). Grrr, helaas vaak de enige zoekwoordplanner die mensen kennen, maar hij is tenenkrommend. Je hebt er een AdWords account voor nodig, en wat je als zoekvolume te zien krijgt, is bijvoorbeeld: 1K-10K. Dus het kan variëren van 1001 tot 9999. Kortom, je hebt er niet zoveel aan. Ooit was dat anders, maar helaas…
  • Keyword Shitter (gratis). Rare naam en een design dat niet meer van deze tijd is. Maar geen toeters en bellen, en dat is prettig. Je geeft een zoekwoord in, en krijgt dan wat gerelateerde zoekwoorden te zien. Leuk om inspiratie op te doen maar niet geschikt voor SEO. Want zoekvolume en concurrentie op een term ontbreken.
  • Keyword Tool (gratis / betaald). Een mooie tool, vooral omdat je naast Google data ook kan zoeken binnen Bing, YouTube, Twitter, Instagram, eBay en Amazon. Helaas kan je met de gratis variant steeds minder. En voor Keyword Tool Pro betaal je $69/maand.
  • KWFinder (gratis / betaald). Met een gratis account kan je elke dag 5 zoekopdrachten uitvoeren. Een middagje grasduinen om bijvoorbeeld een blogstrategie uit te zetten, is er dus niet bij. De concurrentie wordt heel overzichtelijk getoond. Ook kan je een lijst maken van zoekwoorden die je wilt monitoren.
  • Screamingfrog (gratis / betaald). Deze tool is in eerste instantie bedoeld om technische SEO problemen op te sporen, maar je kan er ook zoekwoordonderzoek mee doen. Prima voor de SEO-expert, te technisch voor de leek.
  • SECockpit (vanaf $39/maand). Deze zoekwoordplanner heeft in mijn ogen de beste ‘ranktracker’. Ubersuggest onthoudt niets omdat je er geen account hebt. De betaalde tools hebben dat wel. En daardoor hebben ze bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om in kaart te brengen hoe de rankings van je website zich ontwikkelen.
  • Serpstat (gratis / betaald). Deze tool noemt zich een ‘All-in-One SEO platform for professionals’. Kortom, teveel toeters en bellen voor de doorsnee ondernemer en te weinig mogelijkheden in de gratis versie. Serpstat onderscheidt zich door de goede monitoring van local search (lokale vindbaarheid).
  • Yoast Suggest (gratis). Handig als je even zonder inspiratie zit. Deze zoekwoordplanner lepelt talloze gerelateerde zoekwoorden op, maar geen zoekvolume en indicatie van de concurrentie.

Hoe ik het ook bekijk en welke tools ik ook naast elkaar leg, Ubersuggest komt steeds als winnaar uit de bus. Eigenlijk is ‘gebruik Ubersuggest’ een mooie 40e tip voor mijn e-book 🙂

beste tips zakelijk bloggen

Mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ staat vol met makkelijk toepasbare tips. Een leuke startersgids, en een handige checklist voor als je al langer aan het bloggen bent.

Aan de slag met Ubersuggest

Oh ja, overal kom je de button ‘export’ tegen. Handig als je bijvoorbeeld in Excel een overzicht wilt opslaan met de zoekvolumes en de SEO difficulty van de zoekwoorden die je hebt gevonden.

Het lijkt wel of ik aandelen Ubersuggest heb 🙂 Maar nee, ik ben gewoon erg enthousiast over deze zoekwoordplanner. Probeer ‘m een keer uit, bijvoorbeeld als je een aantal blogideeën hebt. Kijk met welk onderwerp je – vanuit SEO-oogpunt – je het makkelijkste kan ranken. En vergeet zeker ook niet om je belangrijkste concurrenten onder de loep te nemen.

Tools als deze zijn goud waard. Maar een tool is een hulpmiddel, niet meer en niet minder. Blijf zelf nadenken en ga niet klakkeloos af op de cijfertjes. En dan hoef je dus ook echt niet bang te zijn dat je gaat schrijven ‘voor de zoekmachine’.

Welke zoekwoordplanner gebruik jij voor je zoekwoordonderzoek? Laat het weten in de comments!

 

Ook interessant voor je:

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

20 reacties op “Zoekwoordplanner Ubersuggest: nooit was zoekwoordenonderzoek zo simpel

  1. Marleen de Korver schreef:

    Ha Jessie, super bedankt voor deze geweldige tip. Ik gebruikte tot nu toe ook KWFinder, heb mijn abonnement meteen opgezegd. Groetjes, Marleen

    1. Jessie schreef:

      Ai, laat ze het bij KWFinder maar niet horen 😉

  2. Rudi schreef:

    Hoi Jessie, dit was nu net een onderwerp waar ik info over zocht. Ps. Hij ziet er mobiel ook weer geweldig uit 😉 Groeten, Ruud

    1. Jessie schreef:

      Jij nogmaals bedankt dat je me liet weten dat de blog er op mobiel NIET geweldig uit zag. Ben maar meteen aan de slag gegaan. De loodgieter heeft in elk geval één lekkage in zijn eigen dak verholpen 🙂 PS: het ingebouwde video embed blok van Gutenberg is dus niet responsive, hihi.

  3. Aletta schreef:

    Hoi Jessie, leuk blog weer. Zelf sta ik op het punt om mijn website opnieuw onder de loep te nemen en de site structuur beter aan te laten sluiten op de zoekwoorden waarop ik gevonden wil worden. Ik ga zeker de tool hiervoor uitproberen. Ken jij de Chrome Plugin Keywords Everywhere ook. Het enige dat deze je vertelt is zoekvolume en concurrentie, maar het helpt je wel snel de juiste zoekwoorden te vinden. Het werkt dan op iedere pagina en geeft je ook suggesties voor andere zoekwoord zinnen. Ik vind hem fijn voor snelle analyses, voordat ik de diepte in duik.

    1. Jessie schreef:

      Ha Aletta, bedankt voor je aanvulling. Keywords Everywhere heb ik ook en werkt handig voor een eerste snelle scan. Er zijn meer handige SEO extensies, maar die heb ik buiten mijn lijstje met tools gelaten. Vooral omdat ik – voor het iets uitgebreider testen van een domein – toch steeds weer uitkom bij Ubersuggest.

  4. Victor schreef:

    Dit zijn de betere blogs. Leuk ook met die vide, duidelijk en prettig uitgelegd. Ik gebruik ubersuggest af en toe maar heb zeker nieuwe dingen geleerd. Uiteraard bij deze reactie mijn website toegevoegd, goed voor domeinscore…

    1. Jessie schreef:

      Ha Victor, bedankt voor je leuke reactie. En ja, (bijna) alle backlinks helpen… een beetje 🙂

  5. Wanda schreef:

    Ik kijk weleens op welke zoektermen men bij mijn blog terecht is gekomen, maar echt onderzoek er na heb ik nog nooit gedaan. Ik denk wel dat je er veel meer uit kunt halen op die manier, dus ja, misschien toch maar eens op een regenachtige dag eens in gaan verdiepen.

    1. Jessie schreef:

      Ik heb gehoord dat de komende dagen de zon zich niet zal laten zien. Dus dan kan je aan de slag 😉

  6. Rory schreef:

    Ik doe eerlijk gezegd niet aan zoekwoorden onderzoek. Misschien wat naïef en zou het eigenlijk veel beter zijn. Het punt is dat ik zo ontzettend weinig tijd heb om mij erin te verdiepen. Omdat ik het allemaal ‘tussen de bedrijven’ door vanuit huis doe, kies ik vaak voor de ‘core business’ en dat is bij mij schrijven. Dan heb ik ook nog de mail die doorloopt. De technische problematiek waar ik soms tegenaan loop. Ik ga het in ieder geval onthouden.

    1. Jessie schreef:

      Ha Rory, ik denk dat we dit allemaal wel herkennen. Dat je het gevoel hebt dat andere dingen voorrang hebben. Maar stel dat je door goed zoekwoordenonderzoek een constante stroom bezoekers via Google gaat krijgen? Dan zou je ook een keer een blog minder kunnen schrijven en die tijd stoppen in SEO. Je doet dan nl. ook weer gelijk inspiratie op voor nieuwe blogs. Dus tja, het is een kwestie van kiezen 🙂

  7. Nicole Orriëns schreef:

    Ik ben dol op ubersuggest en gebruik het om de haverklap! Het is overzichtelijk en ik snap het tenminste.

    1. Jessie schreef:

      Ha mede-fan, je kan alles met ubersuggest, en er zitten geen onnodige toeters en bellen op. Mee eens!

  8. Manon schreef:

    Toch, na dit gelezen te hebben, is het nog hokus pokus voor mij.

    1. Jessie schreef:

      Ha Manon, ik denk dat je gewoon een keer naar ubersuggest moet gaan en een zoekwoord moet invullen. Gewoon kijken wat er dan gebeurt en of je er chocola van kan maken. Ik zal een blog over SEO basics op mijn to do lijst zetten, oké?

  9. MC Kleuver schreef:

    Nog nooit heb ik mij in de SEO verdiept, want het is moeilijk en het interesseert mij ook niet. Maar zoekwoorden lijkt mij een leuker onderwerp om mij in te verdiepen. Vooral als het zo gebruiksvriendelijk is.

    1. Jessie schreef:

      Leuk om te horen. Enne, zoekwoordenonderzoek is toch echt eonderdeel van SEO 🙂 Maar idd niet lastig of moeilijk, dus probeer het gewoon een keer!