Afmetingen omslagfoto Facebook en andere FB plaatjes [update 2020]

Afmetingen omslagfoto Facebook en andere FB plaatjes [update 2020]

De Facebook omslagfoto (cover) van pagina’s, profielen en groepen hebben verschillende afmetingen. Ik zet alle afmetingen van alle soorten plaatjes op FB voor je op een rij.

Laatste update: 18 december 2019

Hoe ziet jouw zakelijke Facebook-pagina eruit? Voor de uitstraling van je bedrijf is het belangrijk dat de pagina en posts er netjes uitzien…

… op alle apparaten!

Plaatjes spelen daarbij een belangrijke rol.

Mocht je geen tijd hebben om zelf foto’s te maken, bekijk dan mijn artikel Gratis afbeeldingen zoeken. Hierin niet alleen een lijst met stockfoto websites maar ook een aantal weetjes over copyright.

Waarom alleen de Facebook afmetingen?

Tja, goede vraag. Ik was begonnen aan een blog met daarin álle afmetingen voor álle kanalen, maar:

  1. Zoals gezegd zit een groot deel van de volwassen Nederlanders op Facebook, dus ook een groot deel van jouw doelgroep. In 2019 verloor FB weliswaar een half miljoen gebruikers (bron: Marketingfacts), maar nog steeds verslinden 6,8 miljoen Nederlanders elke dag een stukje van het Blauwe Monster 🙂
  2. Geen enkel ander kanaal hanteert zoveel verschillende formaten als Facebook. Zo heeft je omslagfoto van je zakelijke pagina andere afmetingen dan die van je persoonlijke profiel, je groepen, evenementen of advertenties.

Soms verandert Facebook de afmetingen plotseling. Dit overzicht is bijgewerkt tot januari 2020. Mocht er een afmeting niet kloppen, laat dan de juiste breedte en hoogte (in pixels) achter in de comments. Zo kunnen we elkaar helpen!

Een mobile responsive FB-pagina

Facebook blijft een belangrijk kanaal voor je blogpromotie. Ook in 2019-2020 zal het grootste deel van jouw doelgroep regelmatig op dit social media kanaal rondhangen.

Dus je moet als ondernemer op Facebook zichtbaar te zijn. Dat doe je onder andere met aantrekkelijke plaatjes. De afwerking van de plaatjes is onderdeel van je branding.

Branding draait bijvoorbeeld om de vraag: wil je speels overkomen of juist zakelijk? Daarin is beeld voor een flink deel bepalend. Maar even terug naar de afwerking: snap je dat je met niet-passende plaatjes overkomt als iemand die snel-snel wat in elkaar flanst… en dus ook trainingen of sessies met klanten zal afraffelen 😉

Een mobile responsive FB-pagina ziet er goed uit op desktop, en op alle mogelijk denkbare mobiele apparaten.

Daarom dit up-to-date overzicht van de afmetingen voor je plaatjes op Facebook. Zodat jij met een professioneel ogende pagina voor de dag komt.

Facebook header: omslagfoto en profielfoto

De omslagfoto op je persoonlijke Facebook-profiel is 851 x 406 pixels.

Dan gaan we verder met de omslagfoto van je zakelijke FB-pagina. Verderop vind je het formaat dat je moet gebruiken voor groepen en evenementen. De header bestaat uit:

  • je profielfoto
  • de naam van je pagina
  • de omslagfoto.

Op computer ziet de header van mijn zakelijke FB-pagina er zo uit:

Afmetingen omslagfoto Facebook (cover) 2020

Omslagfoto Facebook (cover): 828 x 475 pixels

Dit zijn de afmetingen die ik sinds een tijdje gebruik. En let op: dit zijn andere getallen dan die je in de Facebook support vindt.

Hieronder zie je het plaatje dat ik heb gebruikt. De balken boven en onder de cover zie je op desktop niet, alleen op telefoon. Ze zorgen ervoor dat op alle apparaten de tekst te zien is.

Je kan voor je Facebook omslagfoto natuurlijk ook een foto gebruiken – met of zonder tekst – waarvan je de boven- en onderkant gemakkelijk kan missen. Maar om je te helpen om een passend plaatje te maken, werk ik even met die gekleurde banen 🙂

Het zichtbare gedeelte op desktop is 315 pixels hoog. Je hebt dus boven en onder een strook nodig van 80 pixels (475 – 315 = 80 pixels).

Hoe maak je een Facebook omslagfoto die zowel op desktop als mobiel passend is?

Zelf zo’n Facebook omslagfoto maken

Benodigde tijd: 10 minuten.

Een Facebook omslagfoto maken

  1. Je mag kan deze cover als voorbeeld gebruiken

    Download deze omslagfoto;

  2. Maak in canva.com een template aan

    Voor een Facebook cover die op desktop en mobiel past, houd je 828 x 475 pixels aan;

  3. Plak het voorbeeld in de template

    Upload de voorbeeld omslagfoto. Je ziet, deze past perfect in de template;

  4. Plak jouw afbeelding en tekst er overheen

    Zo, nu weet je waar het zichtbare gedeelte van de Facebook omslagfoto zich bevindt. Plak er je eigen afbeelding, eventuele tekst en balken overheen.

Op mobiel ziet de Facebook header er zo uit. Ik zie nu dat ik iets anders moet verzinnen voor de pijl. Op desktop wijst deze keurig naar de knop ‘registreren’ (om mijn e-book met de blogtips aan te vragen). Op mobiel is het een zielig boogje naar… niks 🙂

FB header met cover en profielfoto op mobiele apparaten

Profielfoto Facebook: 180 x 180 pixels

Iets langer dan een jaar nu maakt Facebook een rond plaatje van je profielfoto. Upload een vierkant plaatje van 180 bij 180 pixels, maar check wel of je geen oor mist 🙂

TIP: wil je 1 foto maken die op alle social media kanalen het goed doet, maak dan een afbeelding van 400 x 400 pixels.

FB toont de plaatjes:

  • 170 x 170 pixels op desktop
  • 128 x 128 pixels op mobiele apparaten
  • 32 x 32 pixels als thumbnail (bij je comments)

Afmetingen plaatje Facebook post

Facebook kan met bijna alle formaten overweg. Handig, zeker als je bijvoorbeeld ook op Instagram zit waar je met vierkante plaatjes werkt. Dan kan je dezelfde vierkante afbeeldingen ook voor Facebook gebruiken.

De officiële richtlijn voor plaatjes bij Facebook posts is: 940 x 788 pixels. Rechthoekig dus. Ikzelf gebruik tegenwoordig vierkante afbeeldingen van 1200 x 1200 pixels, zoals hieronder.

Tip: als je dit blogartikel met alle afbeeldingen wilt bewaren, pin dan deze afbeelding op Pinterest 🙂

Vierkante plaatjes van 1200x1200 pixels kun je zowel voor Facebook als Instagram gebruiken

Steeds vaker zie je ook een soort Pinterest-achtige verticale plaatjes opduiken. Wil jij dat ook, zorg dan voor een plaatje van 1200 x 1500 pixels (of de door Instagram aanbevolen afmetingen van 1080 x 1350).

Afmetingen plaatje bij gedeelde link

Als je in je post wilt linken naar je website, kan dat op 2 manieren:

Manier 1: Je plakt de link in je tekst en gebruikt een plaatje met de afmetingen zoals hierboven beschreven.

Manier 2: Je plakt de url in de post en wacht tot Facebook de gegevens ophaalt van die pagina. Je krijgt dan een plaatje zoals hieronder. Zoals je ziet, is de afbeelding dan iets minder hoog. Eronder staat namelijk de titel en beschrijving van de gedeelde pagina.

Op Facebook zijn de afmetingen van een plaatje bij een gedeelde link anders dan die bij een gewone post.

Je ziet ook dat het in dit plaatje niet goed gegaan is 🙂 De tekst die op mijn site keurig in het plaatje viel, doet dat nu niet meer.

Je kunt namelijk een aparte afbeelding uploaden voor social shares (en dat had ik dus niet gedaan!). Gebruik dan 1200 x 628 pixels.

Je kan een social share afbeelding uploaden in het tabje ‘social’ van Yoast SEO, zie hieronder.

Zo maak je een passend plaatje voor een social share op Facebook met Yoast SEO.

Afmetingen thumbnail Facebook video

Een horizontale video neem je liefst op in 1280 x 720 pixels. Dit noemen we landscape. Verticale video (portrait) neem je op in 720 x 1280 pixels.

Als je een video uploadt, kan je kiezen uit een aantal thumbnails die Facebook voor je maakt. Dit is de ‘startafbeelding’ die je ziet als de video nog niet loopt.

Je kan ook zelf een thumbnail uploaden. De ideale maat: 1200 x 675 pixels.

Afmetingen afbeelding Facebook advertentie

Dit is de enige plek op Facebook waar je een waarschuwing krijgt als het mis dreigt te gaan. Je plaatje wordt dan afgekeurd en de ideale afmetingen krijg je er op een dienblad bij!

Je kunt advertenties op verschillende plekken laten verschijnen:

  • afmetingen FB ads voor in de tijdlijn: 1920 x 1080 pixels (of: 1200 x 628)
  • afmetingen FB ads in de rechterkolom: 1920 x 1080 pixels (of: 1200 x 628)
  • afmetingen FB carrousel advertenties: 1080 x 1080 pixels

Een andere reden waarom Facebook de afbeelding voor je advertentie kan afkeuren, is een overvloed aan tekst in het plaatje. Je advertentie mag zo lang zijn als je wilt, maar Facebook geeft de voorkeur aan advertentieafbeeldingen met weinig of geen tekst.

Een advertentie met teveel tekst-overlay (zoals Facebook dat noemt) krijgt minder weergaven. Check met dit hulpmiddel je advertentieafbeelding.

Afmetingen Facebook groep omslagfoto

De ideale afmetingen voor de cover van je groep: 820 x 462 pixels.

Op desktop is de cover van je Facebook groep omslagfoto maar 250 pixels.

Zorg dus dat eventuele tekst van je cover in het zichtbare gedeelte komt te staan. Natuurlijk kan je ook werken met stroken boven en onder. Deze moeten dan 106 pixels hoog zijn.

Afmetingen Facebook event cover

Met 1920 x 1080 pixels zit je altijd goed bij evenementen!

Afmetingen Facebook Stories

Dit is een van de nieuwste functie van Facebook. Er zit een flink voordeel aan: de stories verschijnen bovenaan de tijdlijn van Facebook.

Gebruik plaatjes van 1080 x 1920 pixels (aspect ratio 9:16). Je kan een story ook ‘pushen’ vanuit je Instagram bedrijfsprofiel.

De Apple onder de social media kanalen…

Laatst somde een vriendin op hoeveel opladers het gezin mee moest nemen op vakantie. Ze kreunde: “Waarom kunnen Apple, Samsung en weet ik welke merken er nog meer zijn, niet gewoon samenwerken?”

Vooral Apple stekkertjes kan je echt nergens anders voor gebruiken. Ik denk dat 1 soort oplader voor alle apparaten commercieel niet erg aantrekkelijk is, maar dromen mag 🙂

Wat dat betreft is Facebook met al die afwijkende afmetingen een beetje de Apple onder de social media kanalen… Ik hoop dat deze blog je heeft geholpen!

beste tips zakelijk bloggen

 

Zoals je ziet hou ik van praktische tips. Mijn e-book ‘Mijn beste 39 tips over zakelijk bloggen’ staat vol met makkelijk toepasbare tips. Een leuke startersgids, en een handige checklist voor als je al langer aan het bloggen bent.

Succes met jouw eigen Facebook-puzzel! Hoe structureel deel jij jouw blogs op je zakelijke pagina van Facebook?

 

Ook interessant voor je:

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

57 reacties op “Afmetingen omslagfoto Facebook en andere FB plaatjes [update 2020]

  1. Cynthia Lukassen schreef:

    Handige tips! Dank je! Ik zit inderdaad nog wel eens te klooien met de covers op de pagina

  2. Rory schreef:

    Flabbergasted begon ik met lezen, maar ergens haak ik af. Begrijp mij niet verkeerd. Súpernuttige informatie, maar zo niet mijn core business. Ik ben creatief. Heb weinig tijd. Hou van schrijven en fotograferen. Stories maken (IG) lekker ‘raw and uncut’. En als ik dan lees over pixels en formaten dan is het enige wat ik denk: “Ik begrijp dit niet helemaal en ik heb er geen tijd voor”. Erg, I know. En wellicht zou ik mij er daarom juist in moeten verdiepen.
    Aan de andere kant is het mij momenteel allemaal even teveel. Ik heb het te druk gehad de laatste paar maanden van 2019. En eigenlijk gaat het daarom even niet zo lekker. Dus voor nu laat ik het even gaan. Maar ik weet al dat ik heel veel technische informatie en tips bij jou kan vinden 🙂

    1. Jessie schreef:

      Grappig, voor mij is FB nog nét te doen. Maar IG en IG Stories al helemaal, daar raak ik van de leg van. Maar vervelend dat het even niet zo lekker gaat. Ik hoop dat dat snel achter de rug is, zodat je van 2020 jouw jaar kan maken!

  3. Mandy schreef:

    Wat een goede blog! Heel duidelijk uitgelegd, ik ga er eens naar kijken

    1. Jessie schreef:

      Heej Mandy, leuk om te horen. Bedankt! Succes ermee. Je nieuwe blog-look is trouwens mooi!

  4. Wanda schreef:

    Handige informatie. Ik zou me inderdaad meer in moeten gaan verdiepen.

    1. Jessie schreef:

      Ach, het jaar is nog jong 🙂

  5. Jouvence schreef:

    Eerlijk gezegd doe ik maar wat met die afmetingen en het gaat me best goed af vind ik zelf. Ik gebruik Facebook regelmatig voor het promoten van mijn blogposts.

    1. Jessie schreef:

      Ha Jouvence, voor gewone FB-posts zou ik het mezelf ook niet te moeilijk maken. Maar die header vind ik zelf wel belangrijk, net als de opmaak van mijn Facebook advertenties 😉

  6. rachel schreef: