5 zaken die je kan automatiseren en inplannen

5 zaken die je kan automatiseren en inplannen

Iedereen heeft z’n tradities. Zo houd ik een paar keer per jaar een wifi-loze vakantie. Afkicken en opladen. Maar voor het oog zou het kunnen lijken alsof ik keihard doorwerk, want je kunt heel veel automatiseren.

Het begint met je blogposts. Die plan je gewoon van tevoren in. En dan heb je natuurlijk je nieuwsbrief en social media. Ik loop 5 punten met je langs waar je geautomatiseerd content kan publiceren op door jou gekozen momenten.

1. Blog inplannen

Hieronder een kort filmpje hoe je in WordPress een blog inplant.

https://vimeo.com/276436029

2. Nieuwsbrief klaarzetten

In vrijwel elk e-mailmarketingsysteem is het mogelijk om nieuwsbrieven klaar te zetten, denk aan AutoRespond, ActiveCampaign, Enormail, Mailchimp.

De link die je in je nieuwsbrief gebruikt, is de permalink. Deze staat direct onder de titel. Je kunt de link aanpassen en er wat zoekwoorden in verwerken.

3. Facebook inplannen

Op je eigen Facebook-pagina kun je geen posts inplannen, maar op een zakelijke Facebook-pagina wel. Naast de knop ‘Publiceren’ zie je een pijltje. Als je daar op klikt, verschijnt ‘Inplannen’. De rest wijst zich vanzelf.

Bericht inplannen WordPress

4. Twitter inplannen

Blog inplannen, nieuwsbrief klaarzetten, Facebook idem. Tijd om te kijken of je ook op andere social media kanalen je blog wil promoten. Bekende tools om tweet in te plannen, zijn Tweetdeck en Hootsuite. Met die laatste kun je ook andere social media inplannen.

5. LinkedIn inplannen

LinkedIn heeft (nog) niet de mogelijkheid om updates en Pulse-artikelen op een zelf vast te stellen moment te publiceren. Als je een update deelt, is deze meteen zichtbaar.

Hootsuite kun je koppelen aan je LinkedIn account, en dan kan je updates vooruit plannen. Helaas heeft Hootsuite géén toegang tot Pulse.

Hootsuite

Je hebt me al een paar keer Hootsuite horen noemen: het is mijn favoriete social media planner. Ik ben van de gratis versie al snel naar de Pro variant van €120 per jaar gegaan.

Social media kanalen waar je berichten op kan inplannen, zijn naast Facebook, Twitter en LinkedIn ook Google+ en Instagram. Hootsuite heeft verder een ingebouwde url-verkorter en je kan je statistieken bekijken. Hoe vaak zijn berichten gedeeld, geretweet, geliked?

NB: Volgens kenners vindt Facebook het beter als je berichten rechtstreeks op je bedrijfspagina zet, anders heeft dat, naar het schijnt gevolgen, voor je ranking in Facebook (EdgeRank). Ik heb het nog niet zelf ervaren…

Voor mij was de aankomende wifi-loze vakantie aanleiding om deze blog te schrijven, maar inplannen is natuurlijk het hele jaar door handig! Wat plan jij zoal in?

 

Ook interessant voor je:

 

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

18 reacties op “5 zaken die je kan automatiseren en inplannen

  1. CustÒdia Chineva schreef:

    Super handige tips… ik kan zeker een paar van de tips gebruiken dankjewel…

    1. Jessie van Loon schreef:

      Fijn om te horen. Succes met je blogs!

  2. Nicole Orriëns schreef:

    Ik plan soms een post in, maar meestal zet ik hem toch liever zelf actief live.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Bij mij gaat blog publiceren meestal live (de rest automatiseer ik) maar het is fijn dat het kán 🙂

  3. Melissa schreef:

    Ik plan enkel blogpost in. Rest doe ik op moment nog allemaal hangmatig. Vind ditt zelf fijner

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Melissa, grappig. Bij mij is het juist omgekeerd. Buiten vakanties plan ik alles in behalve mijn blogposts 🙂

  4. Patricia Schmitz-Heres schreef:

    Ik probeer inderdaad ook altijd zoveel mogelijk mijn berichten vooraf in te plannen. Dat geeft mij iets meer rust. Social media is nog wel een puntje dat wat meer aandacht zou mogen verdienen bij mij.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Patricia, klinkt goed. Succes met je blogs!!

  5. dresses and daisies schreef:

    Ik plan zelf ook alles in, maar ik kan ook niet anders, want ik zit doorheen de dag op mijn werk.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Niks mis met ‘uit nood geboren’ efficiëntie 😉

  6. Jennifer schreef:

    Mijn blogs worden automatisch doorgelinked naar FB en twitter, ook wel zo handig zonder dat ik daar aparte handelingen voor hoef te doen!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Jennifer, is absoluut handig. Alleen heb je dan kans dat je je blogs promoot op tijden dat het minder druk is op social media.

  7. Tom Outdoor schreef:

    Vrijdag ben ik hele dag aan het werk maar ik wil elke vrijdag graag een discussie starten. Deze worden dus van te voren ingepland.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Tom, ja, ook voor ‘multi-tasken’ (werken en tegelijk een discussie starten) is inplannen handig!

  8. Marjolijn schreef:

    Superhandig, thanks!

    1. Jessie schreef:

      Ha fijn, succes ermee!

  9. Anneke schreef:

    Goede tips en waar mogelijk pas ik ze toe. We hebben ook een café en redelijk wat interactie op Facebook met onze klanten. Daar zijn we enorm blij mee, hoe meer interactie, hoe meer zichtbaar. Dus de stekker eruit? Nee, we gaan lekker door!
    Fijne feestdagen, Jessie!

    1. Jessie schreef:

      Ai, met een café de stekker eruit trekken met deze dagen lijkt me redelijk onmogelijk! Hopelijk hebben jullie bij kunnen dragen aan het kerstgevoel van velen. Groeten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share
Tweet
Pin
Share