Inhaken op social media, met je blogs of in je nieuwsbrief

Inhaken op social media, met je blogs of in je nieuwsbrief

Met humor en relevantie bereik je op social media, in je blogs en nieuwsbrieven méér: haak in! In dit artikel bespreek ik een boekje over inhaken op social media.

Inhaken met sociale media - voorbeelden inhakers

Met Koningsdag krijgen we weer allerlei inhaak-advertenties te zien. We delen en liken ze; wát een verschil met gewone advertenties waar we zo snel mogelijk voorbij scrollen!

Je herkent inhakers als je ze ziet. Door de voorbeelden die Thijs Waardenburg en Komala Mazerant geven in ‘Inhaken met sociale media in 60 minuten’ pingpongen de ideeën al tijdens het lezen door je hoofd.

NB: De ‘In 60 minuten’ boekjes bevatten geen plaatjes, maar een inhaker zien is veel leuker dan erover vertellen. Daarom in deze blog ook de nodige mooie en inspirerende voorbeelden.

Inhaken voor meer organisch bereik

Elke organisatie en ondernemer merkt hoe lastig het is om je doelgroep te bereiken op sociale media zonder te betalen. Een grappige woordspeling of afbeelding kan je echter zomaar duizenden likes, shares en comments opleveren. Wie wil dat nu niet?

De definitie die Thijs Waardenburg en Komala Mazerant hanteren: “Een inhaker is een bericht dat ingaat op een voorspelbaar of onvoorspelbare gebeurtenis die individueel of publiekelijk in de belangstelling staat.”

Inhaken op een individuele gebeurtenis gebeurt vooral op Twitter. Denk aan een reply op een tweet van iemand die het over de negenmaandenbeurs heeft. “Kom je ook? Leuk! Vergeet niet onze stand te bezoeken.” Met wat de auteurs ‘publiek georiënteerde’ inhakers noemen, vergroot je vooral je organische bereik (onbetaald).

Inhaken met sociale media in 60 minuten
Thijs Waardenburg en Komala Mazerant, 174 pagina’s
€12,50 bestellen bij Managementboek of Bol.com

Met inhakers laat je je content opvallen

Content op sociale media moet zo relevant zijn dat je tweets en posts aandacht weten te verdienen in overvolle tijdlijnen. Inhakers worden veel vaker gedeeld dan ‘normale’ posts. Zo bereik je ook mensen buiten je bestaande fanbase, een nieuwe groep potentiële klanten!

Relevant zijn op sociale media betekent in de huid van je doelgroep kruipen. Je moet weten wat ze leuk vinden, wat hun aandacht trekt. Op sociale media draait het om entertainment. Een leuke inhaker kunnen mensen wel waarderen, zoals deze inhaker toen Whatsapp de blauwe vinkjes introduceerde (ik vind WNF kampioen-inhaker onder non-profit organisaties).

Inhaker WNF whatsapp blauwe vinkjes
credits: WNF

Timing is alles bij inhaken

Naast relevantie is actualiteit een belangrijke factor in het algoritme van sociale media. Instagram zei bij de introductie van hun algoritmisch gestuurde tijdlijn in 2016: ‘See the moments you care about’. Kom daarom niet pas 24 uur na een geweldig doelpunt met je inhaker.

Ga bij inhaken ook niet voor gelikt en keurig vormgegeven. Het ad rem effect is belangrijker dan de afwerking. Een goede inhaker combineert relevantie en actualiteit met een flinke dosis humor. Humor die iedereen kan waarderen… [cliffhanger]

Houd je inhaker positief (meestal)

Een slechte inhaker doet je imago meer kwaad dan goed. Dat merkte Blond Amsterdam bij de verkiezingen in 2017. De organisatie verspreidde een plaatje in Blond-stijl van een vrouw in een stemhokje. So far so good. De tekst erbij: “Natuurlijk ga ik stemmen, ik vind kleuren zó leuk!” Vrouwen(bewegingen) vonden het plaatje denigrerend; ook vielen veel mensen over het feit dat Blond Amsterdam stemmen afdeed als ‘een hokje inkleuren’. Au!

Grolsch inhaker Olympische Spelen
Yuri haakt af, Grolsch haakt in

Inhaken op een drama is ook altijd wat tricky, maar soms pakt het goed uit. Toen Yuri van Gelder de ringfinale miste op de Spelen van 2016 omdat hij alcohol zou hebben gedronken en de training miste, promootte Grolsch hun alcoholvrije 0,0% Radler. Het bericht werd 10.000 keer gedeeld en kreeg 43.000 likes en bijna 3.000 reacties.

Haak onverwacht in of geef je inhaker een onverwachte twist

Nu zijn er van die dagen of momenten waarop alle grote organisaties met een inhaker komen. Denk aan de verkiezingen, de Olympische Spelen, voetbalfinales, Valentijnsdag, Rokjesdag, Moederdag en zo gaat de lijst maar door. Knap als je dan weet op te vallen!

Deel op Facebook of Twitter
Het verrassingseffect bij inhakers op onvoorspelbare momenten is groter. Daarom slaan zulke inhakers meestal beter aan. Plus: je hebt minder last van concurrentie.

Klassieke inhakers

‘Inhaken met sociale media’ is alleen al voor de mooie voorbeelden het lezen waard. Je leest het boekje binnen een uurtje uit, precies zoals de serie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’ belooft. En je vergeet nooit meer wat de kracht van een goede inhaker is.

Oreo inhaker op twitter - Super Bowl 2013
Ook wel de moeder alles inhakers genoemd

Zo begint het boekje met de Super Bowl finale van 2013. Tijdens die bewuste finale viel de stroom uit. Een kans die Oreo met beide handen aangreep. Even ter info: dunking is niet alleen een American football term maar is ook het Amerikaanse gebruik om koekjes te dippen in de melk 🙂

De Oreo-inhaker kon rekenen op 16.000 retweets, bijna 7.000 likes op Twitter en 20.000 op Facebook.

Dit voorbeeld laat zien dat je flexibel en creatief moet zijn. Ik denk dat je creativiteit kan trainen. Ik zie het dagelijks bij klanten: ze hebben geen idee waarover ze moeten bloggen, maar na een paar brainstorms lopen ze over van de ideeën. Ik vermoed dat je jezelf op die manier ook kan trainen op inhaken, om te beginnen door er meer alert op te zijn.

Een inhaker moet aansluiten bij je merk

Pontiac klassieke inhaker Wim van Es
Inhaken bestond eerder dan social media 😉

Een veel oudere maar klassieke inhaker is een advertentie van Pontiac nadat Wim van Est als geletruidrager in 1951 een val van bijna zeventig meter zonder ernstige gevolgen overleefde. Pontiac was sponsor van de Nederlandse ploeg. En ja, natuurlijk droeg Van Es een Pontiac. Het horloge overleefde de val, en een dag later kwam Pontiac met deze advertentie.

Hema doet het ook goed. Hun creatieve team lijkt klaar te zitten om in te haken. Een plaatje van een pak appelsap op Facebook met de tekst ‘wij hebben nog wat sap’ op het moment dat Whatsapp platligt. Dat bericht kon rekenen op honderden shares en duizenden likes. Of een serieuze inhaker de dag na de dood van Dick Bruna. Een verdrietige Jip zegt: “Dag Dick, zegt Jip. Dank je wel, zegt Janneke.” Iedereen had dit kunnen posten, copyright daargelaten, maar Hema en Jip en Janneke horen bij elkaar. De boodschap: blijf ook bij een inhaker bij jezelf, bij je eigen merk en bij wat je wilt uitstralen.

Toch kan soms ook een invalshoek die mensen niet direct bij jou verwachten, goed werken. In een van de  artikelen na zijn dood las ik dat Dick Bruna vaak onzeker was over zijn creaties; niets verliet zijn atelier zonder ‘goedkeuring’ van z’n vrouw. Dat maakte Bruna relevant voor Business Blog School en ik schreef een blog over het inzetten van een proeflezer voor je blogs. Nu krijg je meestal niet zoveel persoonlijke reacties op een gewone nieuwsbrief, maar op de mailing bij deze inhaak-blog kwamen tientallen replies!

Heb je als zzp’er tijd om consistent in te haken?

Behalve op flexibiliteit hameren Waardenburg en Mazerant ook op consistentie. Een leuke woordspeling kan een piek veroorzaken in je bereik maar ‘doet’ op langere termijn niets. Je moet van inhaken echt een strategie maken. Dat betekent volgens de auteurs: trends en populaire topics spotten en bijhouden wat er in de wereld gebeurt.

Inhaken over Moederdag en SEO
Moederdag en SEO – 2017

De serie ‘in 60 minuten’ is een samenwerking met Frankwatching, een platform met onder andere veel artikelen voor zelfstandig ondernemers. Dus ik ga ervan uit dat de boeken in deze reeks ook bedoeld zijn voor een brede doelgroep. Daarom is het jammer dat ‘Inhaken met sociale media’ zich lijkt te richten op reclamebureaus en organisaties die zulke bureaus inhuren of een eigen marketingafdeling hebben.

Hoe kan je als zzp’er succesvol inhaken als je niet de tijd en mankracht hebt om elke dag trending topics te spotten, elke post op Facebook te monitoren en om, als er iets gebeurt, direct tijd te maken voor een creatieve brainstorm?

De informatie over inhakers-awards en het eigen onderzoek van de auteurs had minder uitgebreid gekund. Dan was er ruimte gekomen (binnen de 60 minuten!) voor vragen als: hoe kan je als éénpitter de voordelen van inhaken benutten? En: als je niet consistent kan inhaken, moet je het dan maar laten zitten omdat het niets oplevert?

Inspiratie om in te haken

Natuurlijk heb ik nagedacht over de antwoorden. Ik denk dat je als éénpitter best af en toe kan scoren met een leuke inhaker en dat het delen van relevante inhakers (van organisaties van wie je ook andere informatie deelt) óók een slim idee is. ‘Inhaken met sociale media’ heeft iets bij me losgemaakt, dus als ik een keer een mooie inval heb, dan post ik ‘m!

Inhaker NS Koningsdag 2016
Weet je nog hoe koud Koningsdag 2016 was? (bron: NS)

Vorig jaar stuurde ik rond Koningsdag een nieuwsbrief rond met als onderwerpregel: ‘Content is King maar vergeet Prinses Beatrix niet.’ De nieuwsbrief ging over oude content optimaliseren, en waarom het goed is om daar af en toe tijd voor te maken. Ook daarop kwam flink wat respons, al was het natuurlijk een lang van tevoren bedachte inhaker…

Je kan de tips uit het boekje ‘Inhaken op sociale media’ dus ook vertalen naar je naar blogs en nieuwsbrieven! De zogeheten inhaakkalender is een handig uitgangspunt.

Ter inspiratie enkele mooie inhaakverzamelingen:

Gebruik jij de actualiteit wel eens in je social media posts, blogs of nieuwsbrieven? Zo ja, op welke inhaker kijk jij met plezier terug? Laat hieronder een berichtje achter zodat we kunnen meegenieten.

Ook interessant voor je:

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

15 reacties op “Inhaken op social media, met je blogs of in je nieuwsbrief

  1. Kim schreef:

    Ik vind het echt heel interessant. Ik ga er zeker wat mee doen. Dank je

    1. Jessie van Loon schreef:

      Leuk om te horen, succes!

  2. Nicole Orriëns schreef:

    Ik vind dit echt interessant! Dit is iets wat ik nog niet veel heb gelezen; ik ga er zeker eens over nadenken en kijken of ik het kan toepassen.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Nicole, bij mijn weten is ‘Inhaken met sociale media’ ook echt het eerste NL boekje over dit onderwerp. Maar zoals je ziet is inhaken op zich bepaald niet nieuw! Succes, ben benieuwd waar je mee komt!

  3. Luc van de Wiel schreef:

    Interessante tip weer! “Dunking”is toch een term uit het basketbal?

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Luc, de slam dunk is iets van basketbal. Hier de definitie van de National Football League: “Most pass plays considered a “dink” or “dunk” are quick flat, drag, hitch or corner routes that typically go for less than ten yards per pass and develop quickly from the snap of the football. Dink and dunk offenses typically originate on teams that have an inexperienced or mediocre quarterback.” 🙂

  4. Wanda schreef:

    Het is absoluut interessante informatie maar ik zou niet weten joh waar ik alle tijd vandaan moet halen om ook hier nog mee bezig te gaan.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Wanda, dat dacht ik eerst ook. Maar terwijl ik het boekje las, popten er al ideetjes op. Het is voor een zzp’er, zoals ik ook schrijf, niet mogelijk om dagelijks te brainstormen over inhakers. Maar het leuke van ‘goede invallen’ is dat ze je ineens te binnen schieten. Dus er alert op zijn bij anderen en ideeën bij jezelf laten ontstaan én er wat mee doen, hoeft niet veel extra tijd te kosten. Je houdt er tenslotte een leuke post of blog aan over…

  5. Sylvahna.nl schreef:

    Handig!!

  6. Rnny Kamp schreef:

    Interessant, hier kan ik wel wat mee denk ik, maar ik moet er wel eerst over nadenken hoe ik dat dan precies zou kunnen aanpakken.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Rnny, voor mij is de eerste stap echt: kijken hoe anderen het aanpakken. En ook door inhakers van ondernemers die ik leuk vind, te gaan delen. Wat niet in deze blog staat maar wel in het boekje ‘Inhaken met social media’ is de tip: een slimme inhaker doet iemand die ‘m deelt positief uitkomen. Dus als jij deelt… scoor je meteen!

  7. Enigma schreef:

    Handige tips !

    1. Jessie van Loon schreef:

      Dankjewel Enigma!

  8. Keer (meidenmama.com schreef:

    Super handig om te weten!!🤓

    1. Jessie van Loon schreef:

      En nog leuker om zelf toe te passen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *