Top-5 Nederlandstalige marketingboeken 2017

Top-5 Nederlandstalige marketingboeken 2017

Heb jij een verlanglijstje voor onder de kerstboom of ben je op zoek naar een geschikt cadeautje? Met dit lijstje van de beste Nederlandstalige online marketingboeken 2017 weet je wat je kan vragen!

Mijn Engels is belabberd. Ik lees het wel, maar niet van harte. Als er een vertaling is, geef mij dan maar de vertaling! Als iemand zegt: “In de originele taal komt de boodschap toch beter over”, dan denk ik: nou… bij mij niet!

Natuurlijk kan je in de wereld van de online marketing niet om Engels heen, en zeker niet als je de trends wilt bijhouden. Maar lezen is voor mij ontspannen, en dan blijf ik de voorkeur geven aan marketingboeken in mijn moerstaal 😉

Bovendien houd ik van tips die op de Nederlandse markt van toepassing zijn.

Criteria: Nederlandstalig en in 2017 uitgebracht

Deze top-5 gaat over Nederlandstalige marketingboeken uit 2017. Ik heb mini-recensies geschreven en geef je steeds een tip mee uit het boek. Ook krijg je alle bestelinformatie (affiliatelinks: jij betaalt geen cent extra maar ik krijg een stukje commissie).

Aan het eind heb ik nog een bonustip voor je: een boek in vertaling (niet helemaal passend in mijn lijstje) dat wel écht een mooie aanvulling is voor je boekenkast. Klik op een titel uit mijn top-5 marketingboeken om direct naar mijn review te gaan.

 

1. De kleine Vloggen voor Dummies – Gerda van Galen, Evelien Bruins
2. Doen wie je bent – Charlotte de Mey
3. Experttips over verdienen met video – Noortje Janmaat
4. Succes met je bedrijf – Marielle van der Vlies
5. APK voor ondernemers – Sebastiaan Hooft
BONUS Social media marketing voor Dummies – Shiv Singh, Stephanie Diamond

 

Kleine Vloggen voor Dummies - Kleine Vloggen voor Dummies 1. De kleine Vloggen voor Dummies

Gerda van Galen, Evelien Bruins

Wat is een vlog? Gerda van Galen en Evelien Bruins nemen de breedste definitie waarbij vrijwel elke online video een vlog is. Ze richten zich in hun boekje op ondernemers zonder complete cameraploeg. Je hebt het boekje in twee uur uit en komt gegarandeerd goede tips tegen!

Dit markeingboekje is zowel geschikt voor iemand die nog nooit een filmpje heeft opgenomen als voor mensen die al bekend zijn met videomarketing. Alle aspecten van (video)marketing komen aan bod. Van je niche kiezen tot belichting. Van SEO op Youtube tot tips voor het editen van je vlog. En van redenen om te vloggen tot het omgaan met comments op je video’s.

Jammer dat de makers geen vlog over hun boek hebben opgenomen. Stel dat ik ooit een boek ga schrijven, dan zou ik – zéker na het lezen van De kleine Vloggen – absoluut videomarketing inzetten om mijn boek te promoten 😉

Een handige tip die op mijn to-do-lijst staat: laat in een YouTube-filmpje na een aantal seconden een regeltje in beeld verschijnen met ‘Vaker onze vlogs zien? Volg ons door op de rode button hieronder te klikken’. Dus een call to action aan het begin van je video.

Youtube Fan Finder

Ik had er nog nooit van gehoord, de Youtube Fan Finder, en daarom leuk om hier te noemen. Youtube Fan Finder is een gratis programma dat belooft nieuwe volgens te vinden voor je kanaal. Het enige wat je hoeft te doen, is een kanaaladvertentie maken en insturen, een ultrakort filmpje waarmee je je kanaal promoot. Waarom ultrakort?

Geef kijkers een voorproefje van je video’s. Ga er niet van uit dat ze jou of je kanaal al kennen. Je kanaaladvertentie wordt weergegeven als een trailer die na 5 seconden kan worden overgeslagen. Kom dus meteen ter zake.
– bron: YouTube Fan Finder pagina

YouTube toont jouw advertentie dus aan potentiële fans als trailer bij andere video’s. Gratis promotie, al is er geen garantie dat je advertentie ook echt gebruikt wordt. De software werkt nog niet optimaal maar wordt, net als Google, wel steeds slimmer.

Voor mij staat YouTube Fan Finder op mijn to-do-lijst voor 2018. Eerst maar eens zorgen dat ik wat meer video’s online heb staan, zodat YouTube beter snapt welke onderwerpen en tags bij mij steeds terugkomen, en wie dus mogelijke potentiële fans zijn!

+ fijne opmaak, compleet, handzaam
– zoveel tips kan je nooit zo snel verwerken (en implementeren)

Prijs: €8,99 (ebook: €7,99)
Uitgever: BBNC Uitgevers
Koop bij Bol.com of Managementboek

 

Charlotte de Mey - Doen wie je bent2. Doen wie je bent

Charlotte de Mey

Lig je wakker van dat stemmetje in je hoofd dat je aanspoort meer naar buiten te komen met je werk? Of blijf je twijfelen aan de inhoud van je portfolio? Misschien overweeg je stiekem om een nieuwe weg in te slaan? Droom jij er als solo-ondernemer van je brood te verdienen zonder het gevoel te hebben aan het werk te zijn, op een manier die helemaal past bij wie jij bent?

Self-marketing coach Charlotte de Mey licht toe: “Doen wie je bent heeft alles te maken met verbinden met jezelf, en je van daaruit te verbinden met jouw markt. Wanneer je dit bewust doet en volhoudt, vind je in wat ik self-marketing noem, een methode om te blijven doen wie je bent. Vragen die je je hierbij regelmatig stelt, zijn: hoe blijf ik doen wie ik ben en wat heb ik hiervoor nodig?”

Ook bij het aan de slag gaan met het antwoord op deze vragen komt self-marketing weer om de hoek kijken. Charlotte: “In tegenstelling tot ‘doen wat je kan’ vertrekt ‘doen wie je bent’ vanuit jouw volledige identiteit, dus niet enkel van je werk. Bij self-marketing draait het om talenten ontwikkelen, gebaseerd op zingeving boven winst.”

In het boek gaat het om een authentiek merk te ontwikkelen, trouw aan wie je bent en wat je doet. De Vlaamse Charlotte de Mey is ervan overtuigd dat we, als we allemaal doen wie we zijn, een ondernemerslandschap bouwen dat waarde creëert die niet alleen vandaag maar ook morgen nog van betekenis is (tot ver buiten de ondernemerswereld).

Hoewel ik het een mooi ideaal vind, vraag ik me wel af of het mogelijk is een samenleving overeind te houden waarin iedereen vanuit deze visie te werk gaat. Er zijn genoeg mensen die werken voor de kost en blij zijn als ze om 17 uur naar huis mogen. Zouden zij allemaal zeggen ‘ik kap ermee’, dan vrees ik dat de maatschappij morgen plat ligt…

Richt je op de klant maar vergeet jezelf niet

In dit boek gaat het om aan te sluiten bij de markt. Niet door jezelf te veranderen maar door de markt te benaderen vanuit wie jij bent. Ikzelf merk dat ik me soms forceer om inderdaad beter aan te sluiten bij de markt of de klant. Ik denk dan ‘dat moet ík anders doen’ in plaats van ‘die klant past niet bij mij’.

Simpeler gezegd: laat klantgerichtheid niet ten koste gaan van jezelf!

+ positief, inspirerend, stof tot nadenken, mooi vormgegeven
– soms wat wollig taalgebruik, de auteur laat zich soms meeslepen door haar idealisme

Prijs: €24,50
Uitgever: Pelckmans Pro
Koop bij Bol.com of Managementboek

 

3. Experttips over verdienen met video

Noortje Janmaat

Noortje Janmaat - Experttips verdienen met videoNoortje Janmaat neemt je aan de hand mee. Ideaal boek, zeker als je nog nooit een filmpje hebt gemaakt of er tegenaan zit te hikken.

Ik las dit boek toen ik behalve screencasts nog geen video’s maakte voor Business Blog School. Heel veel mensen moedigden me aan (‘Joh, waarom niet? Mensen kijken zo door dat bed heen!’), maar de praktische tips van Noortje Janmaat hebben ook echt bijgedragen. FB live is nog een brug te ver, maar intussen maak ik wél filmpjes 🙂

De titel dekt de lading niet helemaal. In marketing werkt de belofte van geld verdienen vaak als een magneet, maar ‘Videomarketing stap voor stap’ is waar het om draait. Noortje Janmaat vertelt met humor over haar eigen eerste stappen op dit terrein. Ze laat je voelen dat ze begrijpt als je video eng vindt. Dat dat oké is en niets om je voor te schamen. Tegelijk weet ze je echt aan te moedigen.

Alle Experttips-boeken hebben steeds hetzelfde opzet. De auteur bedenkt een methode, in dit geval de WINST-methode. Elke letter staat voor een onderdeel van de strategie. Daar hangt de schrijver 50 tips aan op. De meeste tips tellen pakweg zo’n 200-300 woorden en zijn opgezet als blogartikelen. Korte alinea’s, tussenkoppen, veel witruimte en aan het eind van elk hoofdstuk een vraag die je prikkelt om de tip te vertalen naar je eigen business.

Een trailer om je blog te promoten

Maak, net als bij een bioscoopfilm, een trailer om mensen nieuwsgierig te maken naar je blogartikel of video (de hele video). Dit filmpje van niet meer dan een minuut, bevat een glimp van het ‘echte werk’. En je kan – bijvoorbeeld op social media – je volgers aansporen om door te klikken naar je blog of YouTube-kanaal.

Bij mijn monsterblog SEO teksten schrijf je niet voor de zoekmachine heb ik met zo’n trailer gewerkt. Op Facebook liep-ie niet denderend, maar op LinkedIn had ik binnen 5 dagen meer dan 6000 views. In vergelijking met het bereik van mijn gewone updates was dit echt een uitschieter. En die blog is prompt mijn best gelezen artikel geworden. Thanks Noortje!

+ praktische snackable content, aanmoedigende toon
– niet heel diepgaand, beetje belerend af en toe

Prijs: €17,50 (ebook €9,95)
Uitgever: Expertboek
Koop bij Bol.com of Managementboek

 

Marielle van der Vlies - Succes met je bedrijf4. Succes met je bedrijf

Marielle van der Vlies

Dit ‘Praktisch Handboek voor Startende Ondernemers’ van businesscoach Marielle van der Vlies gaat niet over snel en veel geld verdienen. Maar wel over continue groei in de komende jaren. De auteur breekt daarbij een lans voor parttime ondernemerschap.

“Veel ondernemers willen in korte tijd veel geld verdienen omdat ze nou eenmaal geld nodig hebben,” laat Marielle per mail weten. “Maar het opzetten van een bedrijf met een continue stroom klanten en geld, kost zeker 5 tot 7 jaar. Omzet en winst zijn vaak een uitdaging. Je kan ook voor andere bronnen van inkomsten zorgen en daarnaast je eigen bedrijf opstarten. Voel je niet mislukt als je na een jaar nog niet genoeg omzet maakt. Het is belangrijk dat je ondanks die financiële onzekerheid de juiste dingen doet die nodig zijn om je bedrijf op te bouwen.”

Marielle van der Vlies heeft zelf ook gestruggeld als ondernemer. Ze begon haar eerste bedrijf omdat ze koken zo leuk vond. Ze ging koken voor groepen maar ontdekte al snel dat je op expertise alleen geen succesvol bedrijf kan bouwen.

Dit probleem zie ik ook terug bij veel van mijn klanten: het zijn vaak vakidioten (vriendelijk bedoeld!) die het ondernemerschap zien als iets wat er ook bijhoort maar er in de praktijk meer bij bungelt. Jammer genoeg kan je op één been niet lopen…

Ondernemen is doen. Is leren en implementeren.
– Marielle van der Vlies

Marielle van der Vlies geeft je het gevoel op gelijke hoogte met je te staan, alleen een paar stappen verder te zijn. Met ervaring waar je wat van kan opsteken.

Zorg dat je je kennis op papier krijgt

Kennis die in je hoofd blijft zitten is waardeloos. Als jij de ambitie hebt van jouw bedrijf een succesvol bedrijf te maken, dan moet je alle kennis die in jouw hoofd zit op papier krijgen. Want dan wordt die kennis waardevol. Waardevol voor jezelf, omdat je ontdekt hoeveel je weet, waar je potentie zit en waar je passie zit. Ga dus content creëren!

Het creëren van content geeft je zelfvertrouwen een enorme boost. Vanuit deze content ontstaan allerlei waardevolle programma’s die je kan verkopen. Marielle adviseert: “Ga iedere dag een kwartier zitten. Neem een vraag van een klant en beantwoordt deze op papier. Als je dit iedere dag doet, dan is het succes van jouw bedrijf gegarandeerd.”

+ fijne opmaak, stappenplan, handig werkboek als bonus
– geen innovatieve ideeën, erg rechttoe rechtaan met weinig ruimte voor nuance

Prijs: € 17,00
Uitgever: BBNC Uitgevers
Koop bij Bol.com of Managementboek

 

5. APK voor ondernemers

Sebastiaan Hooft

Oké, je moet er van houden. Een tikje Amerikaans marketingboek, dit relaas van een geslaagde zakenman die instort en opnieuw begint. Natuurlijk blijft het succes niet uit.. Het boek belooft praktische adviezen om een succesvolle onderneming op te bouwen zonder er aan onderdoor te gaan. Er zitten zeker nuttige lessen in, maar je moet ze er wel zelf uit filteren!

Sebastiaan Hooft: boek APK voor ondernemersEye-openers heeft het boek mij niet gebracht maar wel adviezen die je simpelweg vaker moet horen voordat je er gehoor aan geeft. Dat je bijvoorbeeld verder komt als je een team om je heen bouwt dat taken van jou kan overnemen.

Het boekje leest makkelijk weg, echte ‘vakantiekost’. Je kan het zonder pen en papier erbij lezen! Want waar de Dummies echte how-to boeken zijn en Marielle van der Vlies kiest voor een stappenplan om je bedrijf op te bouwen, geeft Sebastiaan Hooft adviezen en tips die meer over ‘het grotere plaatje’ gaan.

+ inspirerend, je krijgt het gevoel: dat kan ik ook, ik ga ervoor!
– grote dosis Sebastiaan Hooft, rommelige opbouw, geen taalkundig hoogstandje

Prijs: €15,00 (ebook €9,99)
Uitgever: Business Contact
Koop bij Bol.com of Managementboek

 

BONUS Social media marketing voor Dummies

Shiv Singh, Stephanie Diamond

Sociale media marketing voor Dummies - Shiv Singh en Stephanie DiamondDit is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is namelijk een herziene, bijgewerkte druk van een vertaald boek (1e druk, 2014). Maar omdat je haast onmogelijk een completer naslagwerk zult vinden en ik er echt veel van heb opgestoken, neem ik dit boek mee in mijn overzicht van beste marketingboeken 2017.

Completer dan dit kan bijna niet. Een tikje overweldigend zelfs. Niet een boek om in één ruk uit te lezen. Liever een hoofdstuk kiezen, erin duiken met pen en papier bij de hand.

Ga de tips implementeren voordat je verder gaat. Dat is de valkuil van een boek als dit. Je raakt verzadigd en gaat maar een klein aantal tips toepassen waardoor je lang niet zoveel uit het boek haalt als zou kunnen als je het slim aanpakt. Ook handig als naslagwerk.

+ heel compleet en to the point
– soms een beetje too much

Prijs: € 29,99
Uitgever: BBNC Uitgevers
Koop bij Bol.com of Managementboek

Kende jij al titels uit deze top-5 van 6 boeken? Welke spreekt jou het meest aan?

 

Ook interessant voor je:

 

Heb je ondernemers in je netwerk die wat kunnen hebben aan deze informatie? Deel dan dit artikel. Je doet er ook mij een groot plezier mee!

10 reacties op “Top-5 Nederlandstalige marketingboeken 2017

  1. Debbythechocoholic schreef:

    Die boeken lijken interessant, zeker die voor ondernemers, want ik ben van plan m’n eigen bedrijfje op te starten.

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Debby, wat mooi dat je een eigen bedrijf gaat opzetten. Spannende tijden dus! Dan kan je idd wel wat tips en inspiratie gebruiken lijkt me 🙂

  2. Mom4life schreef:

    Die ‘dummy’ boeken zijn sowieso leuk hè?!
    Leuke lijst!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Klopt, ik ben ook Dummy fan. Alleen die gillende kaften vind ik vreselijk 🙂

  3. Nina Simplynspecial schreef:

    Kende deze boeken nog niet, maar ik vind het wel interessant eigenlijk. Denk dat ik hier nog wel wat van kan opsteken 🙂

    1. Jessie van Loon schreef:

      Vast wel 🙂 Hangt er ook vanaf of je op zoek bent naar praktische tips of bijv. inspiratie… Succes!

  4. Sanne schreef:

    Wat leuk om deze lijst zo te lezen. Ik studeer nog maar ben gek op marketing, met jou lijst kan ik een hele hoop!

    1. Jessie van Loon schreef:

      Leuk om te horen Sanne. Deze boeken zijn behalve leesvoer deels ook studiemateriaal 😉

  5. Noortje Janmaat schreef:

    Hoi Jessie,

    Leuk dat mijn Expertboek in jouw top 5 Marketingboeken staat. Dankjewel voor je review. Super om te lezen dat mijn boek je heeft geholpen om video’s te maken. En vooral dat jouw video’s hebben geholpen om jouw blogartikel in de kijker te zetten.

    Op jouw videosucces in 2018!

    Met een vriendelijke groet van Noortje Janmaat

    1. Jessie van Loon schreef:

      Ha Noortje,je hebt die plek eerlijk verdiend 🙂 Ik ga zeker verder met je tips én met video…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *